– Jeg har sett det, men jeg ser også at de begrunner dette med at oljeprisen på verdensmarkedet har nådd 80 dollar fatet. Det er med på drive bensinprisen opp, sier finansminister og Frp-leder Siv Jensen til NTB.

Ingen løfter

Jensen har flere ganger slått fast at Frp er bilistenes parti. Men å hente fram forslag som partiet fremmet i opposisjon, for eksempel om en fast pumpepris med en fleksibel drivstoffavgift som kan kuttes når oljeprisen stiger, framstår som uaktuelt nå.

– Vil regjeringen foreta seg noe for å bidra til en lavere bensinpris for folk flest?

– Vi følger nøye med på dette og er veldig opptatt av at kjedene ikke skal melke bilistene ved å sette prisene for høyt, svarer Jensen.

– Er tiden for avgiftslettelser på fossilt drivstoff forbi?

– Det er iallfall slik at prisen per kjørt kilometer har gått ned. Det har å gjøre med hvordan vi har innrettet hele bilavgiftspolitikken på. Det er blitt billigere å kjøpe drivstoffgjerrige biler, sier hun.

Peker på oljeprisen

Finansministeren sier regjeringen ikke har foretatt seg noe som skulle tilsi at bensinprisen når nye høyder.

– Spørsmålet er hvordan oljeprisen utvikler seg framover. Det er det vanskelig for meg å si noe om, utover at veldig få prognosemakere tror at den vil holde seg så høy som den er nå, sier hun.

Krav om å kutte drivstoffavgiftene er blitt fremmet gjentatte ganger av Frp i opposisjon. I 2000 tok partiet for eksempel til orde for en fast pumpepris på 6,50 kroner. Nå heter det i handlingsprogrammet at avgiftsnivået på bil skal reduseres, og vris over på bruk.

Ikke imponert

Senterpartiets Geir Pollestad er ikke imponert over svarene fra Siv Jensen.

– Hun bør være åpen om at Frp i praksis har gitt opp sin gamle kampsak om billigere bensin til folk flest. Rett nok er oljeprisen høy nå, men bensinprisen var ikke akkurat rekordlav da oljeprisen nylig var på et historisk bunnivå, sier han til NTB.

Sp har i flere av sine alternative budsjetter prisjustert avgiftene på diesel og bensin, men i fjor valgte partiet å fryse avgiftsnivået. Pollestad mener regjeringen har gått motsatt vei og viser til at drivstoffavgiftene ble økt i den såkalte bilpakken som ble lagt fram høsten 2016.

– Jeg husker flere av utspillene som Frp kom med i opposisjon, og trodde vel aldri at de kunne bli gjennomført. Men at partiet i regjering skulle gå i stikk motsatt retning, det hadde jeg ikke ventet, sier han.

Bomrekord

I Stortingets spørretime onsdag ville Pollestad vite om Jensen mener en bensinpris på 17 kroner er akseptabel og hvor smertegrensen eventuelt går.

– Jeg kan ta ansvar for veldig mye. Men at oljeprisen nå har nådd 80 dollar fatet, er det veldig lite finansministeren i Norge kan gjøre med, sa Jensen, som la til at bilrelaterte avgifter samlet sett har gått ned med nesten 2 milliarder kroner under dagens regjering.

I tillegg til høye pumpepriser var innkrevingen av bompenger rekordhøy i fjor. Summen ble 10,2 milliarder kroner, en økning fra 9,6 milliarder året før. Vegdirektoratet venter at en ny rekord blir satt i 2018. Prognosen er på 10,7 milliarder kroner, kunne Stavanger Aftenblad fortelle i april.