IT-bedrifta merker godt digitaliseringsbølgen og EUs nye personvernregler.

– Folk flytter hit for jobb. De siste seks månedene har vi ansatt 12 stykker. Nå er vi 56 medarbeidere. Vi blir over 60 i løpet av året, forteller daglig leder Stian Bang i Avento AS.

– Den siste sa ja sent i går kveld, opplyser Head of Digital, Olav Sindre Kriken. Mens journalisten skrev ferdig denne saken rakk de å ansette to til.

Lettere å rekruttere

Bang og Kriken er to gründere som i fjor representerte hver sin IT-bedrift, henholdsvis Avento og Racer. I desember slo de seg sammen. Siden da har Avento vokst med 20 mennesker, og kommer til å vokse enda mer. I løpet av 2018 skal IT-bedriften ansette ytterligere seks medarbeidere.

– Det handler om at veldig mange bedrifter tar digitaliseringen og EUs nye regler omkring personvern (GDPR) på alvor. Dessuten er det lettere for oss å få tak i folk nå enn for 12 måneder siden, sier Bang.

Attraktiv region

– Om det er flere som utdanner seg eller om det handler om at vi har blitt en attraktiv region er ikke så godt å vite.

Samtidig er det litt overraskende at vi rekrutterer folk fra hele Norge, ikke bare Ålesund. Noen har en ektefelle herfra, men mange flytter hit på grunn av natur og omgivelser i tillegg til attraktive jobber.

Flere flytter hjem igjen

– Faktum er at vi har flere hjemflyttere, tilføyer Kriken.

– Det handler litt om regionen som blir bygd i Ålesund. Ålesunds kulturkapital er voksende med flere folk, større muligheter for bosetting, tilgang på flere kaffebarer, konserter og kulturarrangement. Vi er blitt en mer attraktiv region.

– Jeg flytta også til Ålesund, sier Bang, – Ålesund er blitt mer by. Passe stor, men liten nok til at du slipper lange bilkøer, urban nok med et spennende miljø. Noe av det som trigger folk mest er et spennende fagmiljø.

Bygger fagmiljø

De er opptatt av å bygge et sterkt fagmiljø innad i bedriften, men også gjennom nettverkssatsinga Next Digital der bransjen samles for å oppdatere seg på teknologiske muligheter, lære av hverandre  og hvordan en kan bruke dette inn i bedrifter.

I alt 20 bedrifter er med i klyngenetterverket. Blant annet også Driw, Tafjord, Ekornes, Sparebanken Møre, Optimar og Adviso.

Software og hardware

Aventos største kunder er Rolls-Royce i Ålesund, SAS i Stockholm, Storebrand i Oslo og Gnist barnehagene i Røros.

– Vi driver med systemutvikling der de bygger datasystem for kundene sine.

Vi jobber mye i grensesnittet mellom software og hardware, forteller Bang. – For eksempel utvikle applikasjoner som kan styre skjermer om bord i skip. På brua til en fiskebåt er det kanskje 24 dataskjermer å forholde seg til som viser ulike ting. Trykker du på en applikasjon viser den det du trenger for å fiske, en annen det du trenger av informasjon for å forflytte båten fra A til B og så videre.

Vi jobber også med Front End teknologi. Det du ser på nett. Vi jobber og så mye med e-handel, spesielt innen møbel, der du gjennom AR (Augmented Reality) kan se hvordan sofaen du ønsker deg passer inn i stua, forklarer han.

Snapchat Norge på Terminalen

I september i fjor begynte Avento med noe de kalte «Munnfull teknologi» der de satte av 30 minutter med et teknologisk emne mens de spiste. Nå er dette blitt noe som skjer på Moa kino en gang i måneden sammen med kunder for gjensidig læring.

– På Terminalen 12. juni deler vi scene med Snapchat Norge under det vi kaller «En munnfull sosiale medier». Her får bedriftene blant annet innblikk i hvordan de kan bruke Snapchat for å annonsere og engasjere sin målgruppe direkte. Arrangementet er gratis, sier Kriken.

Avento holder til i et nybygg i Breivika. Her er noen av de ansatte. Fra v. Marie Gjære-Gundersen, Ole-Martin Bratteberg, Thorvald Jacobsen, Vegard Eldøen, Håvard Utne, Vegard Vatn, Trine Humlen, Harley Silva og Caroline Mehl-Nakken. Foto: Avento.