Fredag 18. mai var Ann-Bente Juliebø uheldig i Ålesund sentrum og falt og pådro seg et brudd ved albuen. Etter at bruddet ble konstatert på røntgen venta ho på videre legehjelp på mottakinga på sjukehuset. Første dagen i 5–6 timer før ho fikk nok og reiste hjem like før midnatt.

Virkelig ille

– Fredagen var det virkelig ille. Jeg ønsker ikke å stå fram og syte og klage, men dette holder ikke. Vi var mange som ventet i time etter time. Der var også ei 95 år gammel dame som ventet lenger enn meg, og ho fikk heller ikke hjelp denne dagen. Vi fikk beskjed om å møte opp neste dag, sier Juliebø.

Og neste dag møtte hun opp klokka 12 som hun ble bedt om.

– Klokka 16 spurte jeg igjen hva som foregikk. Jeg fikk da beskjed om at legen holdt på med en komplisert sak. Samtidig så jeg en sjukebil komme inn med en pasient. Da valgte jeg selv å reise hjem. Jeg orket ikke å vente lenger, sier Juliebø som nå er sjukmeldt mens bruddet ved albuen gror.

Etter dette valgte Juliebø selv å vente helt til tirsdag før hun møtte opp igjen.

God hjelp

– Denne dagen fikk jeg fantastisk hjelp, og har absolutt ingenting å klage på.

– Jeg ønsker ikke å klage på dem som jobbet i pinsa på mottakinga. De gjorde sitt beste, men det må være noe galt lenger opp når det oppstår slike ventetider for folk som trenger raskt legehjelp.

Ampert

– Fredagen var det så lang ventetid at det var ampert på venterommet. Jeg oppfattet at de som var på jobb gjorde sitt beste, men kapasiteten var ikke på noen måte god nok til å ta unna.

– Utpå kvelden ble det delt ut klageskjema til de som satt og ventet, og vi ble oppfordret til å klage. Jeg syns ikke dette holder, og jeg kommer nå for alvor til å kikke nærmere på familiens helseforsikringer, sier Juliebø.

– Det var absolutt ikke jeg som hadde det verst av de langtidsventende i pinsa, men jeg ønsker å si fra at dette ikke er godt nok. 95-åringer som venter forgjeves i mange timer. Det holder ikke, mener Juliebø.

Forstår at noen går foran

– Jeg forstår at sjukebilpasienter og små barn har førsteprioritet, men vi kan jo trenge litt hjelp vi andre også. Det virker som sjukehuset som skal betjene så mange mennesker var underbemannet fordi det var pinse. Jeg lurer på hvem som har ansvaret for dette, sier Juliebø.

På Facebook har det vært innlegg med lignende historier og lignende ventetider som Juliebø forteller fra pinsehelga.

Sjukehuset svarer

Sunnmørsposten har forelagt saken for sjukehuset og stilt spørsmål om bemanning og ventetider i pinsa. Erland Hermansen, avdelingssjef for ortopedisk avdeling ved sjukehusa i Ålesund og Volda har sendt oss dette svaret:

«Vi ønsker å sikre at pasienter som kommer til oss får rask hjelp og riktig behandling. Fredag 18. mai og lørdag 19. mai hadde vi normal bemanning i akuttmottaket, men vi opplevde ekstra stor pågang av pasienter som kom til sykehus for å få hjelp. Noen pasienter ble dessverre sittende og vente, fordi vi måtte prioritere pasienter som det hastet mer å hjelpe.

I etterkant av pinsa har vi fått klager fra pasienter som opplevde lang ventetid før de fikk hjelp, noe som er uheldig. Bemanninga var forsvarlig, men en del pasienter med lettere skader måtte vente lenger enn normalt. Det beklager vi.

Medisinsk sett er det ikke et problem at en pasient med en enkel bruddskade må vente noen timer for å få hjelp, men vi har selvfølgelig stor forståelse for at det er ubehagelig å vente så lenge med smerter. Vi får daglig inn mellom fem og ti bruddskader ved sykehuset i Ålesund og de fleste av disse klarer vi å følge opp innen et par timer. Vi jobber hver dag for å gi pasientene våre best mulig behandling, men vi lykkes ikke godt nok i alle tilfeller. Vi har fokus på kontinuerlig forbedring av arbeidsprosessene våre både internt og i samhandling med legevakt og fastleger for at pasientbehandlinga skal bli best mulig.»