Kåra til verste sykkelby – igjen

For sjette gang har Syklistenes Landsforening tatt sykkeltempen på Norges 30 største byområder. Ålesund har kommet på sisteplass i alle kåringene.

Illustrasjonsfoto: knut arne aarset 

Nyheter

Mens Kristiansand har overtatt tronen i kåringen «Norges beste sykkelby», havner Ålesund fremdeles på sisteplass.

Det melder Syklistenes Landsforening, som har gjennomført nok en kåring.

Saka fortsetter under.

Se video:

Slik er det å sykle til jobben i Ålesund

Syklister og bilister kommer opp i flere trafikkfarlige situasjoner i Ålesund på grunn av manglende sykkelstier.

 

Skummelt å være syklist i Ålesund:

Stygge forbikjøringer og små marginer

– Jeg opplever bilister som legger meg som småbarnsfar i potten, for å spare tre sekunder. Det er ikke greit.


Sprikende

Rangeringen bygger på hvordan syklister opplever sine lokale forhold. Nytt i år er at de ti beste byene har vært gjennom en finale der også objektive kriterier er blitt vurdert, skriver foreningen.

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller i hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø, står det videre.

– Skal sykkel fremstå som en reell valgmulighet for nye grupper, må sykling være trygt og effektivt. Nøkkelen er utbygging av et sammenhengende sykkelveinett hvor trafikantgruppene adskilles mest mulig, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.

Andersson sier at syklistene jevnt over ikke opplever at det har vært noen vesentlig bedring og at norske byer fremdeles har en lang veg å gå. I så fall har Ålesund lengst veg å gå, etter å ha tronet nederst på lista i år etter år.

Syklistene i Ålesund har blitt bedt om å rangere 11 spørsmål på en skala fra 1 til 5 (5= meget bra, 1= meget dårlig), og kommer ut med et snitt på 2,12 poeng. Syklistene i Ålesund er aller minst tilfreds med standarden på vegnettet for sykling og sammenhengen i sykkelvegnettet. Her ser du mer om undersøkelsen (ekstern lenke).

Sykkelvegnett

Mens Kristiansand altså kommer best ut. Kristiansand scorer jevnt over høyt blant brukerne. I finalerunden var det driftsstandarden på sykkelanlegget på sommer- og vinterstid, samt kommunens tilbakemeldingsordning for trafikanter, som vippet byen opp på førsteplass.

Mandag overrakte samferdselsministeren prisen.

– Kristiansand gjennomfører både små og store tiltak, innenfor kommunikasjon, infrastruktur, drift og vedlikehold, til glede for byens mange syklister. Og ikke minst har de et av landets mest utbygde sykkelvegnett. Det gir resultater, sier Andersson i Syklistenes Landsforening.


Sender sykkeltrasé i Ålesund til høring

Hans Kjetil Knutsen mener man ikke bare kan ta hensyn til syklistene i sentrum.


Her er resultatet av kåringen:

1       Kristiansand

2       Lillestrøm

3       Stavanger

4       Kongsberg

5       Trondheim

6       Arendal

7       Asker

8       Sandnes

9       Tønsberg

10     Lillehammer

11     Larvik

12     Porsgrunn

13     Molde

14     Oslo

15     Hamar

15     Fredrikstad

17     Drammen

17     Sandefjord

19     Sandvika

20     Kolbotn

21     Mandal

22     Skien

23     Bergen

24     Tromsø

25     Haugesund

26     Bodø

27     Sarpsborg

27     Hønefoss

29     Moss

30     Ålesund


Beskjed til sentrale politikere: – De trenger oss for å oppnå klimamålene

De ni største byene i landet har tilgang til ei statlig honningkrukke som kalles byvekstavtaler. Nå går de nest største sammen for å få de samme fordelene.