Rolls-Royce har signert sin hittil største kontrakt på fiskefartøy

Rolls-Royce Marine har signert sin hittil største kontrakt på fiskefartøy. Det er også første gang det blir bygget et fiskefartøy med Rolls-Royce design i USA.

Tråler: Det nye fartøyet får designet NVC 336 WP fra Rolls-Royce. 

Nyheter

Kontrakten er signert med verftet Thoma-Sea Marine Constructors i Louisiana i USA og gjelder utvikling av en stor og teknologisk avansert pelagisk tråler.

Det 100 meter lange skipet, med plass til over 150 mennesker om bord, skal leveres til Arctic Storm Management Group i Seattle.

– Arctic Storm har vært en god kunde av oss i mange år på utstyrssiden, og vi er selvsagt glade for at de nå har valgt et komplett Rolls-Royce design til sitt nybygg, sier Knut Eilert Røsvik, SVP Ship Design & Systems i Rolls-Royce Marine i ei pressemelding.

Verd 150 millioner

I tillegg til å være den største kontrakten på et fiskefartøy noensinne, med en verdi på ca 150 millioner kroner, er dette også første gang det blir bygget et fiskefartøy med Rolls-Royce design i USA, ifølge pressemeldinga.

Rolls-Royce har samarbeidet tett med rederiet i Arctic Storm i utviklingen av det nye designet, og skipet blir utstyrt med anlegg for filetering, surimi, fiskemel og fiskeolje.

– Dette blir det største og mest avanserte fiskefartøyet som noen gang er bygget i USA. Det har vært viktig for oss at både design, levering og integrasjon av utstyrspakken kommer fra Rolls-Royce, og blir koordinert av samme selskap, sier Doug Christensen, CEO i Arctic Storm Management Group.

Leverer avansert utstyr også

Skipet er planlagt levert i 2021.

Den nye tråleren skal drive pelagisk trål av Alaska Pollock og torsk i Nord-Stillehavet.

I tillegg til designet skal Rolls-Royce levere en integrert pakke med avansert skipsteknologi og -utstyr.

– Vi er veldig glade for denne kontrakten som åpner et nytt markedssegment for oss. Verftet vårt i Louisiana og Rolls-Royce har samarbeidet godt før, og vi er trygge på at dette prosjektet vil følge i samme spor som vårt tidligere gode samarbeid, sier Walter Thomassie, adm. direktør i Thoma-Sea Marine Constructor.

Sammen med designet skal Rolls-Royce levere propulsjonssystemet.

Systemet skal møte kravene til lavt drivstofforbruk, lave utslipp og lave nivåer av støy og vibrasjoner.

Inkludert i leveransen fra Rolls-Royce er også baugthruster, dekksmaskineri, automasjon- og kontrollsystem, elektrosystem, styremaskin og ror.