– Det er nok trøtte utenlandske sjåfører på norske veier. Nok norske også. Det er en grunn til at hviletidsbestemmelsene er der. Det var mye mer ulykker på veiene før de kom. Vi trenger den hvilen vi får, sier Hans Erik Strand, langtransportsjåfør for Kristiansen Transport, til Klassekampen.

Han får støtte av Transportarbeiderforbundet, som representerer norske godssjåfører.

– Kort oppsummert er situasjonen ute av kontroll. Jeg tror ikke politikerne i EUs transportkomité forstår konsekvensene av sine egne forslag, verken på sikkerhet eller arbeidsvilkår, sier Lars Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Han håper norske politikere setter foten ned dersom forslaget går gjennom.

Etter planen skal mobilitetspakken opp i plenum i EU-parlamentet 10. september, men transportkomiteen ønsker ifølge Klassekampen å unngå̊ plenumsbehandling. Om de får det som de vil, blir avgjort torsdag.

EU-parlamentets standpunkt blir uansett ikke siste ord, ettersom saken også må gjennom EUs ministerråd.

Det har ikke lyktes Klassekampen å få en uttalelse fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, men så langt har det vært tverrpolitisk enighet om å jobbe mot skadelige endringer i transportsektoren. Rødt, SV, Ap og Sp har åpnet for å bruke vetoretten.