Tirsdag 12. juni var det møte i styringsgruppa for bypakken i Ålesund. Avdelingsdirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen orienterte der om hvorfor de sliter med bypakken, når Brosundtunnelen er lagt inn:

– Pakken er ikke i tråd med konseptet (K4) som Samferdselsdepartementet har besluttet at skal ligge til grunn for planlegging av transportsystemet i Ålesund.

Og:

– Det er tvil om bypakken er i tråd med «prinsipper for bypakker i mindre byområder». Det er særlig punkt 3 som kan være problematisk: «Bypakkens omfang må ikke blåses opp som følge av mulighet for bompengefinansiering».

200 millioner

Fylkeskommunen og vegvesenet mener at dersom Brosundtunnelen legges inn i bypakken, så må bevilgningene til tiltak for miljøvennlig transport økes med 200 millioner.

Avdelingsdirektør Strand har tidligere sagt at Brosundtunnelen kommer til å bli vesentlig dyrere enn de 600 millionene bystyret har satt av.

– Et tidligere anslag vi hadde var på rundt en milliard kroner, så de 600 millionene er bare et fantasitall, sa Strand til Sunnmørsposten i slutten av mars.

Vil en pakke med Brosundtunnelen bli behandlet?

I referatet fra 12. juni kommer det fram et behov for avklaring om staten i det hele tatt vil behandle bypakke Ålesund med en Brosundtunnel.

– Det vil være uheldig å bruke tid på å jobbe videre med dette dersom Samferdselsdepartementet uansett mener at pakken er uakseptabel, heter det.

Styringsgruppa ble enige om å be om et møte med departementet for, om mulig, å få en bekreftelse på at det er akseptabelt å jobbe videre med bypakke der Brosundtunnelen er med.

Slik skal de overbevise departementet

Styringsgruppa har notert seg noen stikkord for å overbevise departementet. Til møtet vil de ha med seg administrativ og politisk ledelse fra kommune og fylke, representanter fra opposisjonen og Statens vegvesen.

– Viktig med et felles budskap, heter det.

Deretter vil styringsgruppa understreke at de ikke ønsker å bryte med prinsippene i konsekvensutredningen, at de vil satse kollektivt, på gange og sykkel samtidig med de andre tiltakene.

I tillegg er planen å understreke at saken har modnet.

– Det har vært politiske motsetninger, men nå er det enighet om både bypakken med Brosundtunnel og de langsiktige målene om økt andel miljøvennlig transport.

Vil ha nytt vedtak i 2019

Styringsgruppa vil informere bystyret, kanskje ved en workshop hvor fylkeskommunale politikere inviteres.

Den foreløpige planen skisserer et vedtak i bystyret i februar og i april i fylkestinget.

– Det kom fram i møtet at det er usikkerhet knyttet Nordøyvegen, og hva det vil ha å si for det økonomiske bidraget og garantien fra fylkeskommunen. Det er også vanskelig å vite når fylkeskommunen er klare til å gjøre vedtak i bypakkesaken. Nordøyvegen skal behandles i et ekstraordinært fylkesting i september, da må en komme tilbake til mulig tidspunkt for behandling i fylkestinget.