Et forslag fra Høyre om å redusere rabatten i ferjekortet med fem prosent, noe som årlig ville gitt 30 millioner i fylkeskassa, ble kontant stemt ned.

I stedet fastslo et enstemmig fylkesting at satsingen på el-ferjer skal fortsette i årene som kommer, og at en i første omgang skal bruke 800 millioner kroner på nye ferjekaier.

– Andre fylker driver med overskudd. Vi i Møre og Romsdal har aldri tatt grep for omstilling. Det må vi nå fordi vi er nødt. Vi får se om vi klarer ta de tøffe prioriteringene når den tid kommer, påpekte Høyres Charles Tøsse.

Dette fylkestinget var det som etter planen skulle legge rammene for hvordan en skulle få økonomien under kontroll. Det skjedde ikke.

Nordøyvegen

Årsaken er åpenbar. Nordøyvegen gjør så stort innhogg i fylkesøkonomien at så lenge framtida til prosjektet ikke er avklart, blir det uhyre vanskelig for fylkespolitikerne å vite hva de skal prioritere og hva de skal kutte.

– KrF vil satse på miljøferjer. Utover det lover vi ingen ting før vi ser resultatet av behandlingen av Nordøyvegen i oktober, sier KrF Knut Støbakk.

– Ubalansen er på 471 millioner. Vi har fond på 401 millioner. Vi er på Robekk før 2022, med de satsingen vi nå gjør. Vi må redusere rammen mer. Vi må utsette mange gode prosjekt på må-lista etter 2022, er Støbakks oppsummering.

Ved at fylkene nå skjermer ferjedriften mot framtidige kutt, betyr det at det er videregående skoler og fylkesveger som får svi når fylkespolitikerne på et tidspunkt må svinge sparekniven.

– Nordøyvegen er den store x-faktoren som gjør det veldig vanskelig. Måltallene er på plass, neste fase er at vi vedtar rammer og holde oss til dem. Da blir det ett felles ansvar å stå sammen mot de mange kravene som vil komme om å bruke penger på gode formål, påpeker Aps Per Vidar Kjølmoen.

Der står fylkespolitikerne etter det som skulle bli et kutt-møte i Ulsteinvik.

Det er ennå ikke avgjort om det blir ekstraordinært fylkesting for å behandle overskridelsen på Nordøyvegen, eller om det blir gjort under det ordinære fylkestinget i oktober.

– Vi valgte å fraskrive oss en styrking på 30 millioner i saka om verdikortet på ferjene. Vi vedtar budsjett for i år på minus 40 millioner. Nå må vi fylkespolitikere vise at vi evner, sier Høyres Torgeir Dahl.