Stokke-konsernet har levert rekordresultat på løpende bånd de siste fire årene. Tallene for omsetning og overskudd har hele tiden pekt oppover og 2017-resultatet er ikke noe unntak.
Konsernet omsatte i fjor barneprodukter for 1,56 mrd. kroner og fikk et resultat før skatt på 212 millioner.
Begge deler er de beste tallene i bedriftens historie.
– Økende konkurranse
Stokke kan se tilbake på suksesser som Tripp Trapp-stolen, barnesenga Sleepi og barnevogna Xplory. Siden 2006 har de konsentrert seg fullt og helt om bare å lage produkter til barn, og det skal de fortsette med.
Stokkes administrerende direktør, Jacob Østerhaab, har ikke til hensikt å hvile på laurbærene.
– Vi er fornøyd med økt omsetning og svært godt fornøyd med lønnsomheten. Samtidig opplever vi en stadig økende konkurranse der Stokke utfordres på mange fronter. I 2017 iverksatte vi derfor omprioriteringer og omorganiseringer i virksomheten for på den måten å utvikle produktporteføljen og skape nytt momentum, uttaler han i en pressemelding som blir sendt ut i forbindelse med fjorårets resultat.
(saka forsetter under)
Kjøpte norsk selskap
Stokke-direktøren forteller at de også har en strategi om å vokse gjennom oppkjøp.
Senest i mai, sikret de seg aksjemajoriteten i Jetkids AS. Det norske selskapet står bak Bedbox – en kombinert «ride-on»-koffert og barneseng – som de minste kan ha med seg når de er på reisefot.
– Vi anser reiseprodukter for barn som et område med sterkt vekstpotensial, og vi mener Stokkes globale markeds- posisjon og distribusjonsnett er en perfekt match for Jetkids- produktene, uttaler Østerhaab.
I løpet av 2015-2016 investerte selskapet rundt 100 millioner kroner. Målet er få en bredere portefølje og Stokke-ledelsen venter enda bedre resultater når tiltakene får effekt i årene framover.
(saka forsetter under)
Fikk godt betalt for Tripp Trapp Stokke vokser videre Kamp om gode bedrifter
Flere norske arbeidsplasser
Det var mot slutten av 2013 det ble kjent at Stokke-familien skulle selge til NXMH, et investeringsselskap i Belgia, eid av den sørkoreanske forretningsmannen og spillgründeren Jung-Ju Kim.
Drøyt fire år etterpå, har også antall arbeidsplasser økt betydelig – både totalt og i Norge.
Et drøyt år før salget ble kjent, skrev Sunnmørsposten at selskapet hadde 200 ansatte – hvorav 75 jobbet i Norge.
I dag har tallene økt til 375 ansatte i konsernet og om lag 110 norske arbeidsplasser.
Internasjonalisert
Det er lenge siden Stokke var en møbelfabrikk i Spjelkavika, og konsernet er i dag et høyst internasjonalisert selskap. Den administrerende direktøren, Jacob Østerhaab, er dansk og har bostedsadresse i Sveits.
Men hovedkontoret er fortsatt i Ålesund og merkevaren Stokke skal fortsatt markedsføres som norske produkter i årene som kommer.
De siste årene har de jobbet med å desentralisere salgs- apparatet for å komme nærmere kundene. Samtidig har de bygget opp en større service-avdeling i Tyskland som tar seg av henvendelser fra mer enn 50 land.