Stokke-konsernet har levert rekordresultat på løpende bånd de siste fire årene. Tallene for omsetning og overskudd har hele tiden pekt oppover og 2017-resultatet er ikke noe unntak.

Konsernet omsatte i fjor barneprodukter for 1,56 mrd. kroner og fikk et resultat før skatt på 212 millioner.

Begge deler er de beste tallene i bedriftens historie.

– Økende konkurranse

Stokke kan se tilbake på suksesser som Tripp Trapp-stolen, barnesenga Sleepi og barnevogna Xplory. Siden 2006 har de konsentrert seg fullt og helt om bare å lage produkter til barn, og det skal de fortsette med.

Stokkes administrerende direktør, Jacob Østerhaab, har ikke til hensikt å hvile på laurbærene.

– Vi er fornøyd med økt omsetning og svært godt fornøyd med lønnsomheten. Samtidig opplever vi en stadig økende konkurranse der Stokke utfordres på mange fronter. I 2017 iverksatte vi derfor omprioriteringer og omorganiseringer i virksomheten for på den måten å utvikle produktporteføljen og skape nytt momentum, uttaler han i en pressemelding som blir sendt ut i forbindelse med fjorårets resultat.

(saka forsetter under)

Kjøpte norsk selskap

Stokke-direktøren forteller at de også har en strategi om å vokse gjennom oppkjøp.

Senest i mai, sikret de seg aksjemajoriteten i Jetkids AS. Det norske selskapet står bak Bedbox – en kombinert «ride-on»-koffert og barneseng – som de minste kan ha med seg når de er på reisefot.

– Vi anser reiseprodukter for barn som et område med sterkt vekstpotensial, og vi mener Stokkes globale markeds- posisjon og distribusjonsnett er en perfekt match for Jetkids- produktene, uttaler Østerhaab.

I løpet av 2015-2016 investerte selskapet rundt 100 millioner kroner. Målet er få en bredere portefølje og Stokke-ledelsen venter enda bedre resultater når tiltakene får effekt i årene framover.

(saka forsetter under)

Flere norske arbeidsplasser

Det var mot slutten av 2013 det ble kjent at Stokke-familien skulle selge til NXMH, et investeringsselskap i Belgia, eid av den sørkoreanske forretningsmannen og spillgründeren Jung-Ju Kim.

Drøyt fire år etterpå, har også antall arbeidsplasser økt betydelig – både totalt og i Norge.

Et drøyt år før salget ble kjent, skrev Sunnmørsposten at selskapet hadde 200 ansatte – hvorav 75 jobbet i Norge.

I dag har tallene økt til 375 ansatte i konsernet og om lag 110 norske arbeidsplasser.

Internasjonalisert

Det er lenge siden Stokke var en møbelfabrikk i Spjelkavika, og konsernet er i dag et høyst internasjonalisert selskap. Den administrerende direktøren, Jacob Østerhaab, er dansk og har bostedsadresse i Sveits.

Men hovedkontoret er fortsatt i Ålesund og merkevaren Stokke skal fortsatt markedsføres som norske produkter i årene som kommer.

De siste årene har de jobbet med å desentralisere salgs- apparatet for å komme nærmere kundene. Samtidig har de bygget opp en større service-avdeling i Tyskland som tar seg av henvendelser fra mer enn 50 land.