– Vi startet med kun tre ansatte. I dag teller vi nærmere 120, fordelt på cirka 100 i Norge og 20 i Kroatia. Vi er svært stolte over den eventyrlige utviklingen, sier Erik Haakonsholm, daglig leder i Vard Design, i ei pressemelding.

I utfordrende tider der andre maritime bedrifter måtte redusere, satset Vard Design friskt på nye markeder.

Flere typer skip

Nylig kunne ansatte fra kontoret i Ålesund se bilder av 200 skip, skapt av Vard Design, rulle over skjermen på en intern markering.

Alt fra plattform forsyningsfartøy, offshorefartøy, fisketrålere og krillfartøy, til isbrytere, avanserte dykkerfartøy og innovative forskningsskip begynte reisen på designkontoret i Ålesund.

Nye markeder

Selskapet framhever et ungt miljø som hemmeligheten bak suksessen. Haakonsholm understreker at framgangen skyldes entusiasme, vilje, et enormt pågangsmot og stor innsats fra alle ansatte.

– Sammen har vi klart å utvikle nye konsepter, komme oss inn på nye markeder – og levere godt design, sier Haakonsholm som også mener det er en stor styrke å være en integrert del av skipsverftene i VARD, der fartøyene de designer som regel blir bygget.

Rakk aldri 100-dagers plan

Selskapet ble opprinnelig etablert for å støtte verftene i VARD med prosjektutvikling. Men i 2005 ble det bestemt at de skulle utvikle egne design – og det skulle lages en 100-dagers plan for markedsføring.

– Det rakk vi aldri, for oppdragene kom på løpende bånd fra start, sier Haakonsholm i pressemeldinga.

Selskapet har siden den gang jobbet bevisst med innovasjon, og er blitt utfordret til å tenke utenfor tradisjonell skipsbygging.

Lager skip for Røkke

Haakonsholm forteller at de nå jobber med å utvikle et spennende forsknings- og ekspedisjonsskip til Rossellinis Four-10, som er eid av Kjell Inge Røkke og hans familie.

– Fartøyet skal blant annet ta prøver av atmosfære, hav og havbunn, og har laboratorium og plass til 60 forskere om bord. Vi var tidlig ute med å tenke nytt og utvikle gode løsninger rundt miljø og bærekraft - det blir stadig viktigere i alle bransjer, sier Haakonsholm.