– Trafikkstøyen går på helsa løs, sier Edgard Brevik, som sammen med naboene i Vasstrandvegen nå krever tiltak fra Ålesund kommune. Vi treffer ham sammen med Bjørn Aarø, Steinar Engeseth og Susanne Verene Alve. I flere år har naboene bedt om tiltak på bakgrunn av økende trafikkmengde, en veg også kommunen i kommuneplanen (2015–27) selv har definert som konfliktbelastet.

Utbygging

Likevel bygges det ut nytt boligfelt der det siste året er kommet 27 nye boenheter, det skal bygges ny storhall, Spjelkavik vg skole utvides med 400 plasser og Lekeland vil utvide aktiviteten.

Og dette uten at det gjøres tiltak for de allerede trafikk- og støyutsatte naboene langs Vasstrandvegen.

Mens Sunnmørsposten møter naboene, dundrer tunge lastebiler, en rekke skolebusser, firmabiler og privatbiler forbi. Et lappeteppe av en veg, med enorme svevestøvansamlinger helt opp i ankelhøyde, delvis skjult under en sikthindrende hekk, og store vannansamlinger i den slitte vegbanen med flere kumlokk som dunker opp og ned for hvert bildekk som kjører over – noe som virker tidvis øredøvende.

Langt større trafikk

Ifølge en trafikkrapport fra 2016, som kommunen har lagt til grunn, er det anslått å passere 1.500 kjøretøy (ÅDT) forbi boligene deres. Den konkluderer dessuten med at det ikke er behov for støyreduserende tiltak ved boligene. Rapporten er utarbeidet av COWI på vegne av Spjelkavik IL i forbindelse med bygging av ny storhall.

Naboene mente trafikken var langt høyere. Da de ikke fikk respons fra kommunen, leide de inn firmaet «Trafikkregistrering AS» til å foreta trafikktelling. Denne viser 2.527 kjøretøy (ÅDT), altså over 1.000 biler mer enn rapporten som kommunen har lagt til grunn.

– Feil

Naboene mener derfor at beslutninger er tatt på feil grunnlag.

– Enkelte dager er trafikken målt til hele 3.269 passeringer, sier Brevik og peker på tallene i rapporten.

Naboene mener den tidligere rapporten fra 2016 underestimerer trafikkmengden.

Og de vet situasjonen blir verre når planlagte utbygginger i området er ferdigstilt. Bare storhallen alene er beregnet å tilføre en økt døgntrafikk på 350 biler.

– Hårreisende

– Jeg synes det er hårreisende hva vi må finne oss ifra kommunen, sier Aarø. Både det at de selv må betale for en rapport for å «bevise» trafikkmengden, og at de ikke får svar på sine henvendelser til kommunen provoserer.

– Vi kjøpte hus her for et halvt år siden. Det hadde jeg ikke gjort hvis jeg visste hvor mye støy det er her, sier Steinar Engeseth.

Naboene etterlyser også bedre trafikksikkerhet for skoleelever som må krysse Vasstrandvegen, bedre drenering og ny asfalt på den nedslitte vegen.

En klage de sendte kommunelegen og fylkeslegen i mai, har de ennå ikke fått svar på. Flere av husene som ligger i rekka mot Vasstrandvegen, er bygget på 70-tallet og er isolert deretter. Det eldste er nærmere 100 år gammelt. Nå håper naboene at helsemyndighetene vurdere nøye hva som kan gjøres for beboerne i Vasstrandvegen, som eksempelvis å sørge for støyisolering av vegger og vindu for de mest utsatte husene, siden kommunen ikke har noen planer om å bygge noen avlastningsveg i tilknytning den pågående utbyggingen i området.

Rapporten avslører også at snittfart i 30-sona i Vasstranda er 44 km/t. Høyere fart bidrar også til mer støy. Fra venstre: Bjørn Aarø, Edgard Brevik og Steinar Engeseth. Foto: MARIUS Simensen