Therese Utgård, som også er lokalpolitiker i Sykkylven og lege av bakgrunn, klaget tidligere i juni Sykkylven legesenter inn for kommunen da hun mente legene brukte feil takst under en konsultasjon av datteren.

– Da jeg skulle betale ville legesenteret ha 59 kroner. Jeg påpekte til personellet at barn ikke skal betale for time, står det i klagen Sunnmørsposten har fått tilgang til.

Har flere betalt for mye?

Utgård så at legene hadde brukt en takst som brukes ved utgifter ved forsendelser og henvisninger etter pasientens ønske.

– Hos oss var det bestilt konsultasjon, som resulterte i henvisning. For en vanlig legetime kommer det klart fram av normaltariffen at konsultasjonstaksten innbefatter henvisninger og resepter, mener hun.

– For meg er det ikke de 59 kronene som er problemet, men at det synes meg ulovlig å ta betalt på denne måten, sier Utgård, som stiller spørsmål ved om også andre i kommunen kan ha betalt for mye.

Dette er ikke første gang hun har klaget på feil takstbruk.

– Jeg har ved tidligere anledninger klaget, og alltid fått medhold fra Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) i at takstene var feil, og at jeg hadde betalt for mye, sier Utgård.

Fikk takk fra kommunalsjefen

Etter at hun klaget saka inn til kommunen, har hun fått bekreftet at kommunen mener det ble brukt feil takst og at beløpet vil bli betalt tilbake.

– Jeg takker for at du tok opp denne saka, som gir oss mulighet til å forbedre oss. Jeg beklager at du ikke opplevde å bli møtt på en god måte i denne saka, skriver kommunalsjef Eli Otterlei etter å ha sjekka saka med legesenteret og Helfo.

Oppfordrer til å bytte legekontor

Etterpå har Utgård fått et brev fra Sykkylven legesenter. Her kommer det fram at legene ikke ønsker å behandle henne mer. Fastlegene skriver at de nå er usikre på om de som leger vil kunne være objektive nok i behandlinga av henne som pasient. De oppfordrer henne til å søke fastlege ved et annet legesenter, noe som vil bety at hun må ut av kommunen.

– Vi fastleger ved Sykkylven legesenter opplever at du over lang tid har hatt en klar negativ holdning overfor vår praksis. Det synes for oss at du, ved nærmest enhver anledning, kritiserer både vårt faglige og vårt driftsmessige virke. Over tid har dette naturligvis påvirket oss, heter det i brevet som er undertegnet av seks leger ved kontoret.

– Sjokkert

– Jeg ble sjokkert og oppgitt over det brevet, sier Utgård, som er kronisk sjuk:

– Det blir et praktisk problem for meg som pasient å reise til Ålesund eller Stranda for å gå til lege.

Som lokalpolitiker og lege har hun vært aktiv i samfunnsdebatten om helsevesenet og pasientrettigheter, blant annet angående reservasjonssaka og privatisering av det nasjonale helsevesenet.

– Jeg har kurs i offentlig helse, og har et sterkt engasjement for det og for pasientrettigheter, sier hun. Som politiker i Sykkylven har hun også kritisert legetjenesten i kommunen.

– Men jeg har bare vært enig med utredningene og det fagpersonene har påpekt er visse problemer. Jeg har aldri kritisert legene som fagpersoner, men tvert imot presisert at dette ikke handler om dem som fagfolk, og uttalt at de er flinke leger. Jeg har dessuten aldri tatt opp slike forhold under konsultasjoner, sier hun.

Stiller flere spørsmål

Utgård mener kommunen har opptrådt ryddig i saka, men reagerer sterkt på brevet fra senteret. Tre av legene har hun aldri hatt, forteller hun.

– Jeg synes det er underlig at de ikke skal klare å kunne behandle en pasient objektivt og profesjonelt, sier hun.

– Som leger er vi trent til å behandle alle pasienter profesjonelt, også de en ikke «liker» eller er enig med. En må skille sak og person. Jeg har ikke hatt problemer med å gå til, eller arbeide med, leger jeg er uenig med. Det er synd de ikke kan ha samme innstilling til arbeidet sitt, sier hun.

Senteret uenig om takst

Det hører med til historia at legesenteret er uenige i tolkningen til Helfo. Kommunen har derfor bedt om en ny og endelig vurdering fra kontrollorganet. Den vil trolig ikke foreligge før over sommeren.

Sunnmørsposten har sendt flere spørsmål til Sykkylven legesenter. Senteret har ikke svart på hvorfor de ikke ønsker å behandle pasienten, men viser til flere vedlegg, der de har lagt ved brevet de sendte. Når det gjelder takstbruk, skriver de at svaret fra kommunalsjefen er gitt uten å konferere med Den norske legeforening. Senteret har innhentet råd fra foreningen, som skriver at Helfo og Legeforeningen er uenige om taksttolkningen, og at de anbefaler medlemmene å fortsatt kreve taksten.

– Normaltariffen er en forskrift verken kommune eller andre kan tolke. Dette er en avtale mellom DNLF og Helse- og omsorgsdepartementet. Uenighet om avtalen blir å legge fram for departementet, skriver senteret.