Eierne bak brønnbåtrederiet Rostein, sammen med I.P Huse, har tilbudt seg å finansiere Sørsida skolen i Ålesund, mot at fylket legger inn 500 millioner ekstra i Nordøyvegen. Forslaget har fått en avventende mottakelse blant fylkespolitikerne.

Nå ber Plannemda for samferdsel administrasjonen utrede muligheten for at private investorer i stedet kan sette pengene rett inn i selve Nordøyveg-prosjektet.

– Vi ønsker å få denne muligheten utredet. Når det er gjort får vi se om det er mulig, sier Frps Frank Sve.

– Betyr det at dere sier nei til initiativet om privat finansiering av Sørsida skolen?

– Nei, det tar vi ikke vi stilling til. Det er også noe som må utredes nærmere. Vi mener at en også må se på muligheten for at private går inn og for eksempel finansierer deler av prosjektet, sier Sve.

40 år med bom

Men jakten på friske penger stopper ikke der. Plannemnda vil ha avklart om Stortinget kan godkjenne inntil 40 års bompengeperiode.

– Dette er ikke et favorittforslag sett med mine øyne, men vi må se på alle muligheten, sier Sve.

Det innebærer også at en kutter dagens hurtigbåt mellom Nordøyane og Ålesund og utreder om det ligger penger i underskuddet i drifta som kan legges inn i prosjektet. Videre ber plannemnda kommunene i det som skal bli nye Ålesund kommune om å fatte bindende vedtak om bidraget på 200 millioner kroner som de har sagt de vil stille opp med. Så er det et springende punkt om prosjektet kan reduseres, eventuelt utsettes til senere.

– Jeg tviler på at det er noen mulighet, sier Sve.

Beslutning i oktober

TIl slutt vi politikerne også ha på bordet hva det vil koste å stoppe byggingen av Nordøyvegen, og hva som da blir prisen med fortsatt ferjedrift.

Alt dette forventer Sve skal ligge på bordet senest ved utgangen av september, slik at plannemnd, fylkesutvalget og til slutt fylkestinget i starten av oktober kan ta den endelige beslutningen om Nordøyvegens skjebne.

Dyrt: Nordøyvegen ligger an til å bli nær en milliard kroner dyrere enn først antatt. Her rundkjøringen mot Hestøya. Foto: Statens vegvesen