– Jeg var framme på Skateflua klokka 07.35. Allerede var der tre eller fire personer som sto og ventet på bussen og flere kom til. Bussen skulle vært der 07.45, men den kom ikke. Jeg var rolig, for flyet mitt skulle ikke gå før 9.10, men det var tydelig at turistene som var der var nervøse.

Farstad anslår at en gruppe turister tok taxi fra stedet fem minutters tid etter at bussen skulle ha vært der, og kort tid etter forlot nok en taxi med personer som ventet på bussen.

– Etter hvert tok vi kontakt med en sjåfør på en av rutebussene der. Han tok kontakt med sentralen og kunne fortelle oss at flybussen allerede var på Vigra, forteller Farstad.

Farstad måtte hive seg rundt og selv ta en taxi til flyplassen for å rekke flyet sitt. Kvitteringen viser at det skjedde 08.07.

– Dette flybusstilbudet er ikke noe vi kan tilby turister og reisende, sier Farstad.

– Menneskelig feil

Svein Ivar Aarskog i samferdselsavdelingen til Møre og Romsdal fylkeskommune er kontraktsansvarlig for busstrafikken på Sunnmøre.

– Dette var en sjåførfeil som vi har fått avviksmelding på. Vi forsøkte å sette inn en taxi, men den klarte dessverre ikke å fange opp alle passasjerene, forteller Aarskog.

Han sier at de som måtte betale taxi på egenhånd må laste ned og fylle ut et reisegarantiskjema på nettsidene til Fram for å få refundert pengene.

– Årsaken til feilen er nok at det nå om sommeren går en flybuss som tar hele runda i steden for to som vanlig, en fra Moa og en fra Skateflua, siden det er færre flyavganger. Det er menneskelig å feile, og når folk er på jobb så kan dessverre feil skje, forteller han.

Feil framstilling

Aarskog har naturligvis fått med seg debatten både i sosiale medier og redaktørstyrte medier om flybussen til Vigra. Han mener endringene rundt flybussen er feil framstilt.

– Flybussen går akkurat på samme måten som før. Det er egen buss til alle utenlandsfly, alle charterfly og alle fly til Oslo. Men til avganger med få passasjerer, som til Bergen og Trondheim, så har vi supplert med lokalbuss. Det har med kapasitet å gjøre, sier Aarskog.

Han sier det også kan oppstå problemer hvis det er endringer i flyrutene.

– Når vi lager bussrutene så må vi gjøre det ei stund på forhånd, for bussjåførene må ha skiftplanene sine. Hvis det skjer endringer i flyrutene, så er det ikke et system som gjør at vi fanger opp disse endringene underveis, og det er beklagelig, sier Aarskog.

Svein Ivar Aarskog ved samferdselsavdelinga i fylket. Arkivfoto: Eskild Flydal Foto: Eskild Flydal