Fylkespolitikerne står overfor en vanskelig avgjørelse når de i oktober skal bestemme Nordøyvegens videre skjebne.

Denne saka ble først publisert på rbnett.no

I saka som fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik hadde forberedt for fylkesutvalget, men som fylkesutvalget besluttet å trekke fra sakskartet mandag, beskrev fylkesrådmannen at Nordøyvegen vil koste 4,9 milliarder kroner i 2018-verdi å bygge.

La fram nye tall

Fylkesrådmannen opplyste at Statens vegvesen mener de trenger ei økonomisk ramme på 4,9 milliarder kroner for å få Nordøyvegen bygget. Dette tallet er basert på innkomne tilbud, justert anslag for elektrokontrakten og en usikkerhetsavsetning på 9,5 prosent. Fylkesrådmannen regner i tillegg inn byggelånsrente, som gjør at summen kommer opp i 5,1 milliarder kroner.

Fylkesrådmannen understreket at det som har vært nevnt som en fordyrelse av Nordøyvegen på 800 millioner kroner, ikke stemte. Kostnadssprekken er rundt 1,6 milliarder kroner.

Politikerne i fylket har bedt fylkesrådmannen og hans stab om å skaffe svar på åtte spørsmål. Samtlige åtte spørsmål dreier seg om økonomi.

Dette vil de ha svar på:

Dette er de åtte spørsmålene plannemnda for samferdselssaker i Møre og Romsdal vil ha svar på:

1. Kan det gis 40 års bompengeperiode for Nordøyvegen, og hva vil det bety i økte inntekter?

2. Er det mulig å legge inn underskudd/tilskudd til hurtigbåttilbudet som delfinansiering av prosjektet på samme måte som ferjeavløsningsordningen?

3. Kan kommunene sikre økte inntekter til prosjektet, og i tilfelle hvor mye kan kommunene bidra med?

4. Kan næringslivet sikre økte inntekter til finansiering av prosjektet, og i tilfelle hvor mye?

5. Kan Staten bidra med midler til prosjektet?

6. Kan prosjektet reduseres, eventuelt at deler av prosjektet utsettes?

7. Hva vil være kostnadene med å avslutte prosjektet?

8. Hva vil det koste å drifte ferjene i framtida?

I fylkesutvalget mandag fikk fylkesrådmannen spørsmål om svarene ville foreligge til oktober?

– Det tør jeg ikke svare på. Administrasjonen har allerede begynt arbeidet med å sende brev til departementet for å få avklart om det godkjennes 40 års nedbetalingstid på lånene. Vi skal stille spørsmålene det er bedt om svar på, så fort som mulig, forklarte fylkesrådmann Guttelvik.

Hurtigbåtpenger legges inn?

Fylkeskommunen har også sendt brev for å sjekke ut om staten kan legge inn subsidiene den bruker på hurtigbåtrutene til øyene, inn i Nordøyvegen. Det er snakk om cirka 15 millioner kroner hvert år.

Hva skjer videre med planene for Nordøyvegen? Fylkesrådmannen tenker følgende framdrift overfor politikerne: Første uka i oktober: Plannemnda for samferdselssaker, og møte i samferdselsutvalget. Mandag 8. oktober: Ekstraordinært møte i fylkesutvalget.

15. og 16. oktober: Fylkestinget møtes. Der skal vegen videre for fastlandssambandet Nordøyvegen avgjøres.

Fylkesrådmannen ser følgende muligheter: Alternativ 1: Avlysing av konkurranse K5. 2: Kontraktsignering med vinneren i konkurranse K5, noe som og forutsetter at prosjektet er fullfinansiert.

3. Gjøre ei vurdering knyttet til om Møre og Romsdal fylkeskommune vil være i stand til å inngå en kontrakt på konkurranse K5 på i overkant av 3,7 milliarder kroner.