Etter at Utgård hadde klaget – og fått medhold av kommunen – fikk hun et brev underskrevet legene ved Sykkylven legesenter, med oppfordring om å finne fastlege et annet sted.

– Leger må takle kritikk

I et brev til Sykkylven legesenter ved daglig leder Sudarsan Bhatia kommer fylkeslege Karin Müller Mikaelsen med klar kritikk av måten saka er behandlet på. Det blir presisert at et brevet ikke er egnet «til å gi grunnlag for den tillit og trygghet pasienten trenger».

– Som den profesjonelle part, må også legen kunne takle kritikk, emosjonelle utbrudd fra pasient/pårørende og bidra til at eventuelle uenigheter mellom lege og pasient/pårørende ikke fører til eskalering av konfliktnivå, slik at det går utover helsehjelpen til pasienten, står det videre.

(saka fortsetter under)

Ingen reaksjon – nå

Fylkeslegen konkluderer med at hun ikke vil forfølge saka foreløpig, men ber om at det tas en intern gjennomgang med kommuneoverlegen. Hun ber legene sørge for at Utgård fortsatt har rett til fastlege i egen kommune.

Til Sunmørsposten påpeker Mikaelsen at det ikke er ulovlig å anmode en pasient om å skifte fastlege. Om kommunen ikke klarer å løse saka, kan den klages inn til fylkesmannen.

Nektet å opplyse før betaling

Utgård som selv har bakgrunn som lege, klaget fordi hun mente legesenteret ikke hadde lov til å ta betalt 59 kroner etter takst 8.

I klagen kommer det fram at personalet ved legekontoret nektet å opplyse hva som utløste betalingen – før etter hun hadde betalt. Beskrivelsene hennes gir et klart inntrykk av at personalet ble opplevd som lite imøtekommende.

Fylkeslegen understreker at helsepersonell er i en maktposisjon overfor pasienten: – Dette gir helsepersonellet et spesielt ansvar for å etablere en kommunikasjon som gir grunnlag for tillit og trygghet i behandlingsforholdet.

(saka fortsetter under)

Faksimile Sunnmørposten onsdag 27. juni.

Glad for støtta

Therese Utgård er glad for støtta og forteller at hun har opplevde saka som vanskelig.

– Det er litt fortvilende å være kronisk sjuk, og så få et slikt brev. Da føler jeg meg jo usikker og redd for om jeg får, og har rett på helsehjelp. Derfor er jeg veldig glad for at fylkeslegen presiserer min rett til fastlege i egen kommune, og at jeg har rett til å få helsehjelp som «ivaretar min integritet og respekt». Jeg forventer at legesenteret retter seg etter fylkeslegen som er deres tilsynsmyndighet og tar til seg påminnelsene om de legeetiske reglene som gjelder for alle leger, sier hun til Sunnmørsposten.

Tidligere i uka skrev Sunnmørsposten at Utgård ville bringe saka inn for fylkeslegen, men med brevet har hun fått den vurderingen hun ønsket av saka:

– For meg handlet det ikke om taksten i seg selv, men om å få rett til å kunne stille spørsmål, og fortsatt ha rett til fastlege og helsehjelp, sier hun.

(saka fortsetter under)

– Langvarig misnøye

Legene skrev i brevet at de var usikre på om de ville være objektive nok i behandlinga av Utgård, og viste til hennes «åpenbare misnøye» med legesenteret.

I en e-post til Sunnmorsposten tirsdag signert Allmennlegeutvalget i Sykkylven påpekes det at selve klagen ikke var bakgrunnen for brevet, men «langvarig kritikk/misnøye». De opplyser også at de har forsøkt å få til et møte med Utgård sammen med kommunen.

Utgård sier på sin side at hun aldri har hørt om et slikt møte. Hun har opplyst at hun har klaget på takstbruk tidligere, og alltid fått medhold.

Samtidig har hun engasjert seg som lokalpolitiker i saker som omhandler legesenteret, men hun påpeker at hun aldri har kritisert legene som fagpersoner.

Direktoratet må svare om takst

Helsedirektoratet skal avgjøre hvorvidt Sykkylven legesenter hadde rett til å ta betalt etter takst 8.

Utgård klagde på at hun måtte betale ekspedisjonsgebyret som brukes om legen har utgifter til forsendelser, etter pasientens eget ønske. Legesenteret mener de har rett til dette og støtter seg til uttalelser fra legeforeningen.

Sunnmørsposten hadde tirsdag ikke fått svar fra direktoratet om saka.

Les alt om saka under: