Det kommer fram i et brev som advokat Josef Hildre har sendt til kommunen, som Sunnmørsposten har fått innsyn i. Firmaene har rammeavtaler om å levere håndverkstjenester til Ålesund kommune og Ålesund kommunale eiendom (ÅKE), men mener de er forbigått og at det er brukt andre som står under dem på lista uten at de er spurt om jobbene.

Advokaten har fått oversendt dokumenter fra kommunen. «Etter en gjennomgang av materialet så er det klart at De har vesentlig misligholdt avtalene», skriver advokaten, som mener misligholdet har vært «systematisk over hele perioden og påført alle tre betydelige økonomiske tap».

«Ålesund kommune og ÅKE har handlet i strid med anskaffelsesloven og forskriften og i vesentlig grad misligholdt rammeavtalene», står det videre.

Har du tips eller informasjon om denne saka eller lignende forhold? Kontakt journalist Sofie Svanes Flem, tlf. 97975619 /sf@smp.no

Skal spørres først

Hildre representerer Malermester Bjørnøy AS, E. Gjerde Malerfirma AS og Kurt Terøys Malerservice. De har konkurrert med andre om å inngå rammeavtaler med kommunen. Kurt Terøys Malerservice er nummer to for malerarbeid. E. Gjerde Malerfirma er nummer tre for malerarbeid, nummer en for flisarbeid, mens Malermester Bjørnøy er nummer en for byggtapetsererarbeid og nummer seks for maleroppdrag.

Rammeavtalene for 2015, som siden er fornyet, gjelder oppdrag med en estimert verdi på under 250.000 kroner (eks.mva). Leverandøren som er rangert som rimeligst, blir spurt først om å levere. Om ikke leverandør 1 kan, blir nr. 2 forespurt, og så videre, står det i konkurransegrunnlaget som Sunnmørsposten har innsyn i.

Mener de har tapt 10,2 mill.

Advokaten mener at «partene er forbigått ved de fleste oppdrag som er gjennomført i de aktuelle perioder», og krever erstatning for uteblitt fortjeneste.

Frist 4. august

Varselet er sendt rådmann Liv Stette, innkjøpssjef Jonny Rune Indrevåg og til ÅKE ved styreleder og direktør. Advokaten gir frist til 4. august med å betale.

«Dersom erstatningsbeløpene ikke blir betalt eller bekreftet til utbetaling til den enkelte som anført, vil partene gå rettens veg for å få oppfylt sine krav», skriver advokaten.

I forkant av varselet har det vært korrespondanse mellom partene og kommunen, og de har også hatt et møte.

Krever tiltak

Advokaten skriver at dokumentasjonen fra kommunen er «til dels uryddig med hensyn til kontering og spesifisering av utført oppdrag», og at opplysninger på fakturanivå er begrenset.

«Det tas derfor forbehold om at det kan bli betydelig høgere krav ved stevning dersom vi finner grunnlag for dette», skriver advokat Hildre.

I tillegg til erstatning for det de mener er tapte inntekter, krever de at det gjøres tiltak for å «gjenopprette tilliten til korrekt gjennomføring av avtalene i fremtiden».

ÅKE-sjef: Kan ikke kommentere

– Jeg kan bekrefte at kommunen og ÅKE har mottatt og sett brevet, og vil svare, sier ÅKE-sjef Bjørnar Helland.

Bjørnar Helland i Ålesund kommunale eiendom (ÅKE) bekrefter at kommunen og ÅKE har mottatt og sett brevet, men vil ikke kommentere innholdet og anklagene før de har fått gått gjennom disse.

– Vi vil komme til å svare på brevet innen den fristen som framstår av brevet. Noe mer enn det har vi ikke å si akkurat nå, sier ÅKE-sjefen til Sunnmørsposten.

Han kan ikke nå svare på spørsmål nå om hvorvidt kommunen har fulgt rammeavtalene og anskaffelseslova.