(Romsdals Budstikke): – Det føles spesielt at vi i prinsippet har fått den norske stat som vår hovedkonkurrent, sier konsernsjef Odd Tore Finnøy i Brunvollgruppen om at staten nå blir majoritetseier i Rolls-Royce Marine.

Britiskeide Rolls-Royce Marine har, ved siden av finske Wartsila, tyske Schottel og japanske Kawasaki, vært en av Brunvolls sterkeste konkurrenter. Odd Tore Finnøy sier Kongsberg Gruppen og Rolls-Royce Marine sammen nå blir hovedkonkurrenten til Brunvoll.

Ingen stilte spørsmål

Meldinga fredag om at Kongsberg Gruppen, hvor staten eier 50,001 prosent, overtar Rolls-Royce Marine ble møtt med unison begeistring over hele det politiske spekteret, i NHO og i fagbevegelsen.

Forsiktig

Odd Tore Finnøy er forsiktig med å gå ut og kritisere oppkjøpet veldig sterkt, fordi det vil være å snakke imot å redde arbeidsplasser på Sunnmøre.

– Vi er på regionens vegne glad for at en har fått en avklaring som innebærer at en sannsynligvis vil bevare en god del arbeidsplasser. Regionalt uttrykkes det stor glede over at en har fått en eieravklaring med en norsk eier for Rolls-Royce Marine. Samtidig føles det for oss litt rart at staten går inn og bruker 2,5 milliarder kroner av det offentliges midler for å finansiere kjøpet, og bli hovedaksjonær i vår største konkurrent. Men vi må bare leve med dette, sier Finnøy.

– Det har nok noe med hvordan vi skattlegger og behandler eiere i Norge, sammenliknet med eksempelvis i Sverige, der en har en rekke slike miljø som kan være aktuelle i tilsvarende case, sier Odd Tore Finnøy.

Overlapp

Han tror før øvrig at det på noen områder kan være mer overlapp mellom Rolls-Royce og Kongsberg enn det som har kommet fram.

– Det er ganske betydelig aktivitet på Sunnmøre som går på styringssystemer, navigasjon og DP-systemer. Det er også hovedområdet til Kongsberg Maritime, sier Finnøy.

– Vil Rolls-Royce Marine og Kongsberg Gruppen sammen bli en enda sterkere konkurrent for dere enn Rolls-Royce Marine var alene?

– Ja, det er det grunn til tro. Det blir en enda større og mer dominerende aktør. Det er det ikke tvil om. De sier også i pressemeldinga at de gjør dette for å bli sterkere. Det blir en sterkere konkurrent. På den andre siden bekrefter det den strategien vi har fulgt i noen år, ved å bli en systemleverandør. Men på et mye smalere område enn nye Kongsberg/Rolls-Royce, sier Odd Tore Finnøy.

– Kan det statlige eierskapet gi noen form for konkurransevridning?

– Det tør jeg ikke å spekulere i. Vi må få se dette i praksis først. Vi har tro på vår egen strategi, og har sagt internt at vi ikke ser noe som tilsier at dette oppkjøpet skal endre den. Vi må bare ha tro på vår strategi og kjøre vårt løp. Så får vi konkurrere så godt vi kan. Det er det vi har gjort før også, sier Odd Tore Finnøy.

Denne saken stod først på trykk i Romsdals Budstikke