(Romsdals Budstikke): Hatlen Stokke prater om ansettelsen av Atle Røeggen Braute (48) som har skrevet kontrakt som salgssjef MICE (Meetings, Incentives, Conferencing, Events) som er et prosjekt i regi av blant andre Molde Næringsforum i forbindelse med Masterplan for Reiselivet i Molde, Aukra, Nesset og Midsund. Stillinga er en av to som skal bidra til å styrke attraksjonskrafta til Molde. Jobben Braute har sikret seg går ut på å selge Molde sammen med reiselivsnæringen. Braute skal få flere møter, konferanser og eventer til Molde med fokus på ny trafikk.

Produktet Molde

En av oppgavene som venter Braute er å konkretisere produktet som skal selges.

– Han skal selge Molde som konferanse- og event-by, sier Jørn Aase som er direktør ved Quality Hotel Alexandra.

– Han skal konkretisere produktet som selges, sier Henriette Kitel som er direktør ved Thon Hotell Moldefjord.

– Molde er en vel så bra by som andre byer. Det blir jobben min å overbevise om det, sier Braute.

Drømmejobben

Den nye salgssjefen klapper på den nysignerte kontrakten. Det var 21 andre søkere på stillinga og intervjurundene gikk i to omganger. Til slutt var det Braute som overbeviste mest.

– Han tok oss med storm. Han har ballast fra reiselivet og er en veldig bra selger. Det tok åtte minutt, så var vi solgt. Det har vært en veldig god prosess og vi fikk tak i riktig person. Hotellene i Molde har historisk sett et godt samarbeid, noe som gir et godt grunnlag for jobben Atle starter i nå. Dette vil bli et historisk løft for hele regionen og reiselivet, sier Hatlen Stokke.

– Da jeg så stillinga fikk jeg en god følelse, både i magen og i hodet. Stillinga talte til meg, om man kan si det. Jeg sendte en søknad fra mobilen med en gang jeg så annonsen. Det var en fredag, tror jeg, og over helga sendte jeg en mer komplett søknad, sier Braute.

Glemmer aldri reiselivet

Tidligere har Braute jobbet i Geiranger som kursansvarlig og med salg. Etter det jobbet den nyansatte salgssjefen med nettopp bysalg, men den gangen for kun et hotell. Det hotellet var SAS-hotellet i Ålesund. I 2011 flyttet han til Molde der han har jobbet i Budstikka.

– Jeg har aldri klart å glemme reiselivet. Den gang jobbet jeg med kurs og konferanse, men nå skal jeg selge hele byen, eller hele området, presiserer Braute.

Braute er en av to satsinger

Ifølge pressemeldingen fra juni skal Molde Næringsforum fylle to fulltidsstillinger.

– Den ene satsingen er Atle i sin stilling og den andre stillinga er produktutvikling, sier Britt Flo som er daglig leder i Molde Næringsforum.

Stillinga som går på utvikling skal lyses ut i løpet av høsten.

– Atle vil jobbe tett med den personen i den andre stillinga, sier Flo.

Sitter med nøkkelen

48 år gamle Braute har jobbet med salg hele karrieren og han mener han vet hva som skal til for å lykkes.

– Det mest givende å jobbe med må være kurs og konferanse og større arrangement. Dette er ganske lett å selge om du gjør det på riktig måte. Nok salgsaktivitet er nøkkelen her. Jeg må jobbe tett mot mange kunder på en gang, sier den nyansatte salgssjefen.

Braute har flytta mye rundt i området. Han ble født og oppvokst i Kristiansund, men flyttet til Sjøholt da han begynte i andre klasse. De siste åra har han bodd i Molde, men han er tydelig på hvor han føler han er fra.

– Jeg er sunnmøring.

Denne saken stod først på trykk i Romsdals Budstikke

Atle Røeggen Braute har jobbet med salg hele livet. Foto: HÅKON MEISINGSET SOLHEIM