Linda Nygård tok nylig over ansvaret som daglig leder i Spesialistbedriften etter Merete Mostue. Hun forteller at de, til tross for to år med underskudd, aldri har hatt flere kunder og oppdrag enn nå. I tillegg har bedriften flere baller i luften.

– Vi har en avdeling i Molde. Der har vi også et eget fag for elever med diagnosen på Fannefjord videregående fast en gang i uka. Disse kursene er skreddersydd til de aktuelle elevene og deres behov og utfordringer, sier Nygård, som sier at de kommer til å begynne med tilsvarende fag ved Borgund videregående i august.

Håp om å tilby utdanning

I tillegg driver Spesialistbedriften med kartlegging av kompetanse og utfordringer hos personer med Aspergers.

– Dette gjør vi i hovedsak på oppdrag fra NAV, men hvem som helst kan bestille denne tjenesten. Nygård kan også fortelle at de nå har holdt kurs med tema «Asperger i arbeid» for NHO og Unikum i Oslo, noe som har resultert i bestillinger av kartlegginger fra NAV i Nesodden. I fremtiden håper hun at de også kan tilby en eller annen form for opplæringstilbud som vil få status som godkjent utdanning.

– I Danmark gjør de det allerede. Jeg håper virkelig dette er noe vi kan få til i fremtiden. Nygård vil nemlig at bedriften skal kunne hjelpe så mange som mulig.

– Det er mange vi ikke kan ta imot fordi de mangler kompetanse. I tillegg vet vi at mange med denne diagnosen dropper ut av skolen både på ungdomsskolenivå og ved videregående. Vi ønsker å gi disse et tilbud slik at de kan komme seg inn i arbeidslivet etter hvert. Ifølge Nygård er det et stort behov for tilbud som det Spesialistbedriften tilbyr. I Norge er det estimert at mellom 0,6 og 1 prosent av befolkningen har diagnosen. I tillegg får flere diagnosen nå enn før.

– Vi ser spesielt at det er en del fedre som får diagnosen samtidig med sønnen, siden det er flest menn med Aspergers, sier Nygård, som mener det er naturlig at antall Asperger-diagnoser har økt siden det er en relativt ny diagnose.

Fornøyde kunder

Nygård vil også nevne at kundene de har hatt er gjennomgående fornøyde.

– De som har brukt våre tjenester før, velger oss ofte igjen.