Sunnmørsposten omtalte tidligere i sommer saka med Therese Utgård som mente legesenteret i Sykkylven ikke hadde lov til å kreve tilleggsbetaling under et legebesøk for datteren.

Spørsmålet gjaldt isolert sett en regning på 59 kroner etter det som i regelverket heter takst 8. Utgård påpekte i sin klage at barn ikke skal betale for time hos lege.

Ikke etter «pasientens ønske»

Nå har Helfo (Helseøkonomiforvaltningen) rådført seg med en jurist i Helsedirektoratet og konklusjonen er at Utgård har rett.

Johnny Mathisen som er direktør for Helfo saksbehandling og utbetaling, kommer med følgende svar via en e-post fra kommunikasjonsavdelingen:

– Legen kan ikke kreve takst 8 ved elektroniske henvisninger. Legen er pålagt å sende henvisningen elektronisk – pasienten kan ikke selv velge å få henvisningen i hånden og selv kontakte spesialisthelsetjenesten. Sendingen skjer derfor ikke etter «pasientens ønske», heter det i uttalelsen.

I svaret fra Helfo onsdag ettermiddag blir det påpekt at det er kommunen som inngår avtale med den enkelte fastlege: – Det er derfor også kommunene som må følge opp at pasienter ikke avkreves ulovlig egenbetaling i møte med den kommunale helsetjenesten, heter det videre.

(saka fortsetter under)

Bedt om å betale tilbake

Sykkylven kommune har tidligere konkludert på samme måte som Helfo; at tilleggsregningen ikke fulgte regelverket – og bedt legesenteret om å betale tilbake pengene.

Legesenteret motsatte seg i utgangspunktet dette, før de hadde fått saka vurdert av Helsedirektoratet eller Helsedepartementet. De viser til at normaltariffen som taksten er en del av, er en avtale mellom legeforeningen og departementet.

Legesenteret mener de har rett til å ta betalingen og støtter seg til hvordan Den norske legeforening tolker reglene.

Ble bedt om å bytte lege

Etter at Utgård klaget, fikk hun et brev fra Sykkylven legesenter, hvor hun blir oppfordret til å finne fastlege et annet sted.

Allmennlegeutvalget i Sykkylven har opplyst at selve klagen ikke var bakgrunnen for brevet, men «langvarig kritikk/misnøye».

Fylkeslegen i Møre og Romsdal var ikke fornøyd med hvordan Sykkylven legesenter håndterte saka. I et brev påpekte fylkeslegen at leger må takle kritikk uten at det går utover hjelpa til pasienten.

Legesenteret har så langt ikke svart på Sunnmørspostens spørsmål om saka.