I Norge har det i år, sammenlignet med samme periode i fjor, blitt solgt 3,7 prosent færre nye personbiler. Men både hos Ålesund Bil og Motor Forum har de hittil i år levert flere biler enn i fjor. Begge har ladbare hybridmodeller som er populære på markedet.

– Årsaken er at vi har en ladbar hybrid fra Mitsubishi som selger veldig bra, og nettopp ladbare hybrider er en trend i tida, forteller André Knudsen, salgssjef for Motor Forum.

Han anslår at omtrent halvparten av bilene de selger er ladbare hybrider. Det samme opplever de hos Ålesund Bil. Der er tre av fire biler som ruller ut av portene ladbar hybrid.

Ny teknologi

Den teknologiske utviklingen siste årene, med hurtig utvikling av nye batterier, ladesystemer og lengre og lengre rekkevidder, har gjort at mange er avventende til å kjøpe nybil og heller ønsker å avvente. Flere og flere privatpersoner velger derfor nå å lease.

– Folk er usikre på om dagens biler har løsninger for framtida. Ved å lease i tre år holder man valget åpent og man forplikter seg ikke på samme måte. Leasing blir en mer og mer populær måte å anskaffe seg bil på, sier Terje Løvmo, daglig leder ved Ålesund Bil, hvor to tredeler av kundene nå velger leasing.

– Kundene er rett og slett redde for å sitte igjen med en bil som er avdanket. Vi tilbyr opsjon på å kjøpe bilene etter endt leasingavtale. Det gir fleksibilitet, sier Knudsen i Motor Forum. Der er leasingandelen i 2018 38 prosent, opp åtte prosent fra 2017.

Fra leasing til brukt

Dersom kundene ikke ønsker å kjøpe leasingbilene etter endt kontrakt, vil da forhandlerne sitte igjen med bruktbilene.

– Antall brukte biler er nok stabilt enten de blir kjøpt ny eller leaset, men usikkerheten for bransjen er at vi setter prisen tre år i forveien, og derfor er avhengig av å treffe markedet om tre år, sier Løvmo.

– Jeg vet det er en del firmaer som har utfordringer med det, enkelte har nok hatt for høye restverdier, men volumet vårt er ikke så høyt at det utgjør en stor utfordring for oss, sier Knudsen. Han sier at de gjør stadig vekk gjennomganger av hvilke restverdiprosenter de skal legge seg på.

– Det er vi sjølsagt bevisste på. Vi følger nøye med på konjunkturene og markedet. Det er veldig viktig når to tredeler av bilene vi leverer er gjennom leasing, sier Løvmo.

– Men vi solgte 34 bruktbiler i juni og halvveis i juli har vi solgt 31, så det er god fart i bruktbilmarkedet, fortsetter Løvmo.

Elbil eller ladbar

Elbiler er populært som aldri før, men ikke på Sunnmøre. I år har det blitt solgt 35 prosent flere elbiler i Norge enn i fjor, men på Sunnmøre er tilbakegangen på 11 prosent. På ladbare hybrider ligger Sunnmøre foran landssnittet, med 55 prosent mot 20 prosent. Ålesund Bil venter på sin første helelektriske modell, trolig i 2019.

– Det er klart vi gleder oss til det, men Volvo holder kortene veldig tett til brystet, så når vet vi ikke sikkert ennå, sier Løvmo, som tror enkelte har valgt bort merket på grunn av at de ikke har elbil.

Motor Forum har solgt elbiler i flere år, og noen modeller har de sluttet å selge på grunn av for lang leveringstid.

– Kundene leser at det kommer nyvinninger og elbiler med lange rekkevidder som skal lanseres i 2019 og 2020, men det betyr nødvendigvis ikke at bilene er klare til levering da. Jeg tror bilene vi har på markedet nå kommer til å bli brukt i mange år framover, men det har aldri vært så mye usikkerhet i markedet som det er nå, sier Knudsen i Motor Forum.

omveltninger: Terje Løvmo, daglig leder i Ålesund Bil, forteller at 75 prosent av bilene fra dem er ladbare hybrider. Foto: Marius Simensen