– Moren min bor i en blokk ved Moa-området og der hadde de altså sluppet inn en selger som gikk fra dør til dør, forteller han til Sunnmørsposten. Selgeren skal angivelig ha snakket om de nye automatiske strømmålerne og sagt at de gjorde at strømmen ble dyrere på ettermiddagen.

– Deretter hadde han stukket et iPad-lignende brett opp i fjeset til min mor og sagt «signer her», noe hun også gjorde. Moren min trodde det kun handlet om informasjon vedrørende de nye målerne, fortsetter Brevik. Noen minutter senere tikket det inn en SMS på telefonen hennes som sa at hun var ny kunde hos Fjordkraft.

Brevik mener selger ikke opplyste om at det var snakk om et salg og tror flere eldre kan havne i samme situasjon.

– Moren min er 73 år gammel og har ikke så mye greie på teknologi, noe som sikkert gjelder flere eldre. Selger skulle ha gjort det klart at dette var et salg, sier han og legger til at det bor flere eldre i blokka.

Brevik tok selv kontakt med Fjordkraft og fikk annullert avtalen. Nå vil han advare andre mot å gå i samme fella.

Tar det opp med selger

Til Sunnmørsposten opplyser Fjordkraft at de ikke har mottatt flere klager fra det aktuelle området den dagen.

– Men generelt har vi gode og detaljerte instruksjoner for selgerne våre, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne K. Tjomsland, som medgir at de får lignende klager fra tid til annen. Hun mener imidlertid det er vanskelig å finne ut nøyaktig hva som har skjedd i denne situasjonen.

– Det blir litt sånn ord mot ord. Men vi kommer uansett til å følge opp saka med aktuell selger for ordens skyld, sier hun.

Tjomsland har en oppfordring på generell basis.

– Ikke skriv under på noe uten at du er hundre prosent sikker på hva du faktisk skriver under på.

Skal opplyses

Forbrukertilsynet har laget en oversikt på sine hjemmesider over hvilke lover som faktisk gjelder for dørsalg. Blant annet er dørsalg underlagt Angrerettloven, som sier følgende:

«Formålet med lova er blant annet å gi forbrukerne særlige rettigheter når de uventet utsettes for en salgssituasjon i sitt hjem, uavhengig av om forbrukeren har bedt om besøket eller ikke, eller på gaten, og å sikre at forbrukeren får relevant og nødvendig informasjon ved enkelte særlige salgssituasjoner».

Altså er selger pliktig til å gi tydelig informasjon om at det faktisk er snakk om et salg.

Kommunikasjonsdirektør i Fjordkraft, Jeanne K. Tjomsland forteller at de skal følge opp saken for ordens skyld. Foto: Pressefoto Fjordkraft.