Prosjektet hans har fått tittelen «Scar – The darkest day», og tar for seg det som hendte i Oslo og på Utøya 22. juli 2011.

Det startet med at han oppsøkte 22. juli-senteret i regjeringskvartalet.

– Selv var jeg ute og reiste den dagen alt skjedde. Men jeg fikk behov for å nærme meg det igjen, og ta tak i det inne i Oslo, forteller den prisbelønte fotografen, som er bosatt på Nesodden og nå jobber som sjølstendig filmskaper og fotograf.

Siden 2007 har han dokumentert Norsk Folkehjelps arbeid med minerydding i Afrika, Europa og Asia, med bilder som blant annet er brukt i den internasjonale kampen mot klasebomber.

Så liten

I mars i år fikk sulalendingen bronseplass i prestisjefylte Sony World Photography Awards for fotoserien «Scar», med bilder fra prosjektes første del, som tar for seg restene av bilbomben.

I 2016, etter å ha tatt bildene i Regjeringskvartalet, reiste han til Utøya for å lage en reklamefilm om demokratilæring for 9. og 10.-klassinger. Et samarbeidsprosjekt mellom Det Europeiske Wergelandsenteret, Raftostiftelsen og Utøya AS.

– Jeg møtte en gjeng med oppegående ungdommer som badet, diskuterte og fortalte om sine reaksjoner på det som skjedde og hvordan de opplevde å være der.

– Utøya er en fantastisk fin øy, og en bitte liten øy. Desto mer skremmende er det å tenke på det som skjedde der, sier Anderson, som har satt seg grundig inn i hendelsene 22. juli.

Han har lest saksdokumenter om hvor og når ting skjedde, både i Oslo og på Utøya, snakket med overlevende og pårørende, for å få førstehånds-kunnskap, forholde seg til virkeligheten og forstå mer av hva som hendte.

Tankevekkende

Etter reklameoppdraget fikk Anderson komme tilbake til Utøya for å fortsette på sitt eget «Scar»-prosjekt.

– Det var noe av det en av ungdommene i filmen sa, at det å snakke om demokrati på Utøya var ganske spesielt, for "Det var jo her demokratiet skulle ødelegges".

– Det utsagnet ga meg inspirasjon til å gjøre noe mer enn en fotoserie, bruke min egen stemme, i tillegg til intervjuene, til å være med å holde samtalene om 22. juli gående.

– Målet er både ei bok og ei utstilling, med foto, tekst fra intervjuene, filmsnutter og gjenstander laget i metall og betong, forteller Anderson, som dermed også debuterer som bildekunstner.

Når og hvor det blir bokutgivelse og utstilling vet han ikke ennå.

– Dette er første gang jeg jobber på oppdrag for meg selv, og jeg prøver å jobbe uten deadline. Dette er et prosjekt jeg vil bruke tid på. Det blir nok ikke før i 2019.

– Om det blir i Norge eller utlandet vet jeg heller ikke, det kommer an på responsen jeg får. Interessen i London er stor, etter prisen jeg fikk i Sony tidigere i år, forteller Anderson.

Bronseplassen i Sony World Photography Awards fikk han i konkurranse med 319.000 andre deltakere. YUnder prisutdelingen i London i mai  benyttet han anledningen til å knytte kontakter.

Et ras av meldinger

På et tidspunkt la han ett av bildene han tok på Utøya ut på en Instagramkonto.

– Sørsida, pumpehuset, kaia, båten, kjærlighetsstien - de er blitt ladet med en helt annen energi etter det som skjedde.

– Da jeg la ut bildet raste det inn med meldinger. Det er voldsomme følelser på gang, og minnene vellet opp. Jeg valgte å ta bort bildet fra Instagram, sier Anderson.

I regjeringskvartalet: Bildene er mørke, dystre og veldig tett på. De er mitt ydmyke forsøk på å forstå hva som skjedde den dagen, den aller mørkeste av dager, sier Anderson. Foto: Werner Anderson
Engasjert og Prisbelønt: Werner Anderson kommer fra Langevåg og er bosatt på Nesodden. Foto. Anne-Grethe Henriksen Foto: Anne-G Henriksen
Tett på: Foto fra serien «Scar», som tar for seg restene av bilbomben i Regjeringskvartalet. I mars i år fikk Anderson bronseplass for serien i Sony World Photography Awards, i konkurranse med 319.000 andre deltakere. Foto: Werner Anderson