I år har Ålesund blitt Norges tredje største cruisehavn, med Bergen på førsteplass og Stavanger som nummer to. I Trondheim, hvor cruiseturismen også har vokst, debatteres det hvorvidt det er på tide å trykke på bremsene, av miljøhensyn. I Bergen har man slitt med både elendig byluft og trengsel, og vurdert begrensninger på cruiseanløp.

Havnefogd i Ålesund Ole Christian Fiskaa er opptatt av hvor bra det er for næringslivet at hundretusenvis av cruiseturister kommer til byen.

Ordføraren i Stranda frykter busskaos som følge av miljøkrav

– Det er bare på vinteren at Ålesund sliter med luftforurensning, og da er det nesten ikke cruisetrafikk her. Og byen klarer fint å ta imot det antall mennesker som kommer i land.

Handelsstandens venn: Ole Christian Fiskaa er øverste sjef for havnevesenet i Ålesund. Fiskaa har næringslivsbakgrunn, og er interessert i å legge til rette for bedriftene i byen som nyter godt av cruisegjestene. I år kommer ifølge han over 300.000. Foto: Tarjei Engeset Ofstad

Havna setter naturlig makstak

Fiskaa forklarer at havnekapasitet i Ålesund er begrenset, slik at antall cruisegjester per dag i stor grad regulerer seg selv. Industriområdet Flatholmen ble inntil nylig benyttet nå og da som kai, men det gikk man bort fra.

– I andre deler av verden ser vi at turister blir bussa inn. Det er en litt unik situasjon i Ålesund, der vi har kai så nært sentrum.

Ålesund satte ny rekord for antall cruisegjester. 8. juni, da kom det 12.000 besøkende.

– Det er fantastisk, men neppe noe vi vil se igjen, for den dagen ble Flatholmen benyttet.

Fiskaas hovedpoeng er at det ikke lenger dreier seg om å få flere cruiseturister til Ålesund i høysesongen. Man kan ta imot maksimalt to store og ett lite cruiseskip om gangen.

– Den store risikoen nå, er knytta til om opplevelsen blir god for dem som kommer, og for befolkninga.

8. juni ble elever fra reiselivslinja på Ålesund videregående skole brukt som byguider. Ellers i år har det vært skiltet ekstra, og trafikkvakter har vært i sving for å sørge for god samferdsel i byen.

Sunnmørske kremmere

Fiskaa ønsker at aktørene i Ålesund cruisenettverk engasjerer seg mer i å sikre byens attraktivitet.

– Dette må prioriteres høgere enn videre markedsføring av byen.

Det er ikke troen på at cruiseturistene er lønnsomme det skorter på, verken hos havnefogden eller butikkdrivende. At gjestene legger igjen penger er dokumentert. Statistisk sentralbyrå kom i 2014 fram til at hver cruisegjest legger igjen i snitt 860 kroner per ilandstigning.

– Jeg tipper at de sunnmørske kremmerne klarer bedre enn gjennomsnittet å få penger ut av hver enkelt turist, sier havnefogden med et lurt smil.

Det kommer rundt en million turister til Ålesund i året, og nesten en tredjedel av disse er cruiseturister.

Tror på gass – ikke nullutslipp

Stortinget innførte i vår krav om nullutslipp fra turistskip og -ferjer i verdensarvfjordene «så snart det er teknisk gjennomførbart, og senest innen 2026.»

Havnefogden ser ikke for seg utslippsfrie cruiseskip i overskuelig framtid.

Fiskaa tror stortingsvedtaket vil gi ett av to scenarioer:

1: Det vil komme cruiseskip til Ålesund med turister som ønsker å bli bussa til for eksempel Geirangerfjorden, som er verdensarv.

2: Norge blir mindre attraktivt som cruisedestinasjon, og det kommer færre passasjerer.

– Det er viktig at Norge bruker IMO, den internasjonale sjøfartsorganisasjonen i FN, når vi skal påvirke utviklinga innafor skipsfarten. Internasjonale regler er stikkordet, ellers kan norsk næringsliv bli skadelidende.

Han har derimot mer tro på gassdrevne skip. Fossil gass bidrar til økt drivhuseffekt på kloden. Energikilden gir likevel noe lavere utslipp enn marin diesel og er svært mye renere enn tungolje, både med tanke på lokal luftkvalitet og klimaendringer. Skip har lov til å fyre med på tungolje fra 62 grader nord og videre opp, altså til og fra Ålesund, men ikke ved kai.

Verdens første cruiseskip som går utelukkende på gass, blir etter planen ferdigstilt i Tyskland i år.