Sammen med adm.dir. i Nogva Motorfabrikk, Kjell Norvoll, går de to næringslivslederne nå ut med klare advarsler om konsekvensene dersom fylkespolitikerne skulle ombestemme seg og stoppe byggingen av Nordøyvegen.

– Dersom Nordøyvegen ikke blir bygget, vil det fra næringslivet sin side bli sett på som manglende tro på framtida fra politisk hold, skriver Norvoll i en mail til Sunnmørsposten.

Han fastslår at de støtter en utvidelse av bompengeperioden til 40 år.

Kjøpte fabrikk

– For rundt to år siden kjøpte vi H-produkter sin fabrikk på Haramsøya. En fabrikk på rundt 3000 kvadratmeter. Hvorfor gjorde vi det? Det svaret er veldig enkelt. Vi var sikker på at Nordøyvegen ville komme. Våre planer er å skape aktivitet i denne fabrikken så snart Nordøyvegen er på plass, skriver Norvoll.

Brugrand viser til at Kongsberg Gruppen, som i juni bestemte seg for å kjøpe Rolls-Royce Marine, har vært ute på fabrikken på Longva. Neste år blir Kongsberg Gruppen de nye eierne av Rolls-Royce Marine.

– Kongsberg har besøkt vår fabrikk på Longva og de har sett det enorme arbeidet som allerede er gjort med forberedelser av tunnelinnslagene for Nordøyvegen. Kongsberg har sett potensialet som er her ute, og at dette er en region som er villig til å satse, påpeker Brugrand.

Stagnerer

Rolls-Royce Marine sin automasjonsfabrikk på Longva har i dag 140 ansatte, disse er en del av en større organisasjon som totalt teller 340 ansatte, som er sterkt knyttet opp mot Rolls-Royce sin aktivitet, samt det maritime klusteret i regionen. RRM Longva hadde en topp i 2012 med 220 ansatte.

– Fra 2015 fram til i dag har det vært en betydelig reduksjon, i hovedsak på grunn en sviktende marked i offshore industrien, skriver Brugrand.

Han frykter stagnasjon om fatslandssambandet ikke kommer.

– Det vil føre til at utviklingspotensialet vårt stagnerer og at vår og mange andre lokale bedrifter si lokale satsing har vært i god tru, men forgjeves, påpeker han.

Neste år blir Rolls-Royce Longva overtatt av Kongsberg Gruppen. Fabrikken har i dag 140 ansatte. – Utviklingspotensialet stagnerer om vegen ikke kommer, sier plassjef Tomas Brugrand. Foto: Johan Behrentz