Skrog og overbygg er bygget ved Vard verftet Tulea i Romania. Slepet startet sist fredag og det tar normalt to til tre uker før båten kommer til verftet i Brattvåg.

Den 130 meter lange båten skal i følge Aker Biomarine være utstyrt med det beste som er å få inne miljøteknologi. Den vil også være den første båten som er designet og bygget som et rent krillfartøy helt fra bunnen. De båtene som i dag deltar i dette fisket er eldre ombygde båter.

Kontrakten ble inngått i 2017 og etter planen skal fartøyet være klart til bruk til neste års krillsesong. Det betyr at det kan bli noen hektiske måneder på verftet i Brattvåg dersom de skal rekke det.

Fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund sammen med fiskere fra Aker BioMarine. Fartøyet vil være energieffektivt i drift og inneholde et moderne bioraffineri for prosessering av krillråvarer.

Aker Biomarine, som har Kjell Inge Røkke som den dominerende eieren, har i dag to krillbåter i fiske i Sørishavet. Det er begge eldre båter og en av dem skal byttes ut når denne nye er klar for å settes inn i fisket.

Aker BioMarine kjøpte også båten "Juvel" etter konkursen i Stig Remøy selskapet Emerald Fisheries. Men den båten fikk i sommer betydelig skader etter en brann ombord.