– Når det er billigere å parkere på Vigra enn i Ålesund by, er det klart det har ødelagt mye for flybusstilbudet, sier Inge Rønstad hos Møre og Romsdal fylkeskommune. Han mener at de lave prisene på parkering på Vigra har gjort det mindre lønnsomt å øke flybusstilbudet.

Han tror det ville vært mer attraktivt å ta flybussen om der var færre og dyrere parkeringsplasser på flyplassen.

– Det er ikke akkurat trangt der ute, så det hadde sikkert hjulpet, sier han og påpeker at en god del av trafikken gjennom Ellingsøy- og Valderøytunnelen er biler som skal til nettopp flyplassen.

Regionflyplass

Giskeordfører Harry Valderhaug er enig i at trafikken gjennom tunnelene må ned, men tror ikke begrensning av parkeringsmulighetene på flyplassen er måten å gjøre det på.

– Det er knapt nok biler fra Giske og Ålesund som parkerer der ute. Ålesund lufthavn er en regionflyplass, som har reisende fra hele fylket og Nordfjord, og for dem som kommer langvegsfra er ikke kollektivtilbudet i Ålesund et alternativ, sier han og trekker fram at det blant annet har kommet flere biler til flyplassen som følge av at tilbudet fra Molde til Gdansk ble flytta til Ålesund.

Valderhaug mener det må være et oppegående tilbud tilgjengelig før man kan begynne å begrense biltrafikken.

– En som bor på Emblem må kunne komme seg til flyplassen på en rimelig, grei måte, uten at det tar for lang tid, eller koster for mye, sier han.

Offentlig/privat samarbeid

I dag er det kun det offentlige som driver kollektivtransporten til flyplassen. Valderhaug tror et samarbeid mellom offentlige og private aktører kan bidra til å styrke tilbudet.

– Her forleden dro jeg til Spania med charter. Disse opererer i tillegg til de vanlige rutene. Hvorfor kan ikke private aktører komme på tilbudssida kollektivt også? Det er på tide at man begynner å tenke i litt nyere baner, sier han.

Han påpeker at fylkeskommunen ikke har ubegrensede midler.

– De bruker mye penger på dette, men må bruke penger på andre ting også. Det er litt av problemet. Derfor tror jeg vegen å gå er at det offentlige i samarbeid med ulike aktører kan finne ulike måter å komme seg kollektivt til flyplassen på, sier han.

Byvekstmidler

Sambandet mellom Ålesund og Valderøya er et av få samband i Norge som har rød sikkerhetsrisiko hos Statens vegvesen. Dette på grunn av konsekvensene av en eventuell storbrann i en av tunnelene, noe som vil kunne avskjære Giske kommune og flyplassen fra omverdenen i flere uker. Valderhaug forteller at det er et poeng for Giske kommune at folk velger mer kollektivt.

– Kollektivtilbudet må løftes såpass at det blir for dumt å ta bilen, sier han.

For å få til dette, mener Valderhaug at det må større offentlige midler til, i form av byvekstmidler, som blant annet Trondheim og Bergen har fått. Dette kan bidra til flere millioner kroner årlig som kan brukes til å subsidiere kollektivtransporten.

– Hvis man kunne gå ut på gata på Valderøya og vite at der går en buss hvert kvarter, tror jeg nok mange ville latt bilen stå. Jeg tror ikke man kan få til en slik endring uten denne potten, sier han.

Han syns det er rart at byregioner som er mindre enn Ålesund får slike midler, mens Ålesund, som den niende største byregionen i landet, ikke får det.

– Der er en rettvendt satsing i Region Ålesund, der vi jobber hardt politisk for å få inn flere midler, sier han.

Han mener også at den eldre generasjon har mye å lære av de yngre når det gjelder bruk av kollektivtransport.

– Vi litt eldre må lære oss å tenke litt utenfor bilen, sier han.

Harry Valderhaug. Foto: Marius Simensen
Inge Rønstad hos Møre og Romsdal fylkeskommune mener parkeringspolitikken på Vigra har ødelagt mye for flybussen. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune