TOMREFJORD: Den nye båten er et ekspedisjonscruise-fartøy som skal leveres til det tyske rederiet Hapag-Lloyd Cruises. Skroget er bygd i Romania, Langsten står for all utrustning.

Rekordstor ordremasse

Milliardbeløp

I tillegg til dette kommer kjempeordren på tre kystvaktskip til en samlet verdi av over fem milliarder kroner. Verdien på kontrakten med Hapag-Lloyd Cruises blir ikke opplyst, forteller Hege Akselvoll.

TRAVLE TIDER: Kommunikasjonsdirektør Hege Akselvoll i Vard kan fortelle om full ordrebok og stor optimisme ved verftet i Tomrefjord.

Men med tre 139 meter lange cruiseskip bygd for å tåle arktiske forhold, er det også her snakk om milliardbeløp.

Akkurat nå jobbes det med ferdigstilling av en tråler til Shetland, som skal leveres i månedsskiftet september/oktober. På denne båten er også stålarbeidet gjort i Norge, fra skrog til ferdig utrustet båt.

Stor optimisme

137 meter: Cruisebåtene Vard bygger for Hapag-Lloyd Cruises er 137 meter lange og 22 meter brede. Fartøyene skal ha plass til 240 passasjerer fordelt på 120 lugarer.

Bygger nye boligrigger

For å skaffe disse tak over hodet, blir overnattingskapasitet ved boliganlegget på Trohaugen utvidet fra 200 til 600 sengeplasser. Her er arbeidet med å sette opp flere boligrigger i full gang, det vil være fullført i løpet av høsten.

– I løpet av 14 dager vil det komme nye folk hit for å jobbe. Deretter øker det på utover høsten, sier Hege Akselvoll.

– Hvordan klarer ei lita bygd som Tomrefjord å ta imot så mange på en god måte?

– Det går veldig bra. Vi er vant til folk fra alle deler av verden her, vi har også hatt topper med hundrevis av leiearbeidere tidligere. I tillegg til de nye boligriggene på Trohaugen er det også noen som vil bo privat. Flere med ledige husrom har tatt kontakt med oss. Stemningen i bygda er preget av optimisme, forteller Hege Akselvoll.

Det 139 meter lange cruiseskipet fyller godt opp i flytedokken på Vard Langsten. Foto: Olav Skjegstad/Romsdals Budstikke