Startet med leserinnlegg i Sunnmørsposten:

Bik Bok endrer størrelser etter press

Har innrømmet at klestørrelser har vært laget for små. I januar får alle Bik Bok-plagg nye størrelser.

  Foto: NTB Scanpix

Nyheter

Det hele startet i februar da 16 år gamle Emma Krohn-Dale fra Ålesund skrev innlegget «Jeg satt og gråt inne på prøverommet til Bik Bok» til Sunnmørsposten.

Her beskriver hun følelsen av hvordan det er å prøve ei bukse i størrelse XL som er alt for trang og som ville ha vært en helt annen størrelse i en annen butikk.

(Saken fortsetter under videovinduet)

Emma Krohn Dale har engasjert seg i spørsmålet om hvilke størrelser klesbransjen bruker.

 

Nådde helt til Stortinget

Leserinnlegget fikk stor oppmerksomhet og saken ble omtalt i Sunnmørsposten, NRK og flere andre aviser. Saken ble tatt helt til Stortingets spørretime hvor stortingsrepresentant Jenny Klinge oppfordret regjeringa til å drøfte tiltak angående felles størrelsesmerking på klær.


Diskusjon om klesmerking

Emma (16) gir seg ikke – minister måtte svare i Stortinget om klesmerking

– Endelig skjer det noe, men det går altfor seint å få forandret merkingen av størrelsen på klesplagg.


Størrelsene hos den norske kleskjeden Bik Bok har vært gjenstand for debatt flere ganger det siste året, ifølge nettsiden minmote.no.

Denne uken trykket Aftenpostens Si ;D et debattinnlegg fra en 15-åring som fortalte at hun flere ganger har grått i prøverommet etter å ha prøvd bukser hos kleskjeden.

Og Bik Boks markedssjef Emma Gustafsson har kommer med et tilsvar til avisen.

Får nye størrelser

– Vi blir utrolig lei oss for å høre at det finnes jenter som sitter og gråter i prøverommene våre. Det er lett å forstå at man føler seg skuffet og frustrert når klærne ikke passer, og det ikke gjøres noe med. Slik skal det ikke være! Derfor har vi lyst til å si med en gang – vi lytter til kundene våre og vi gjør noe med det, skriver hun i en e-post til VG.

– Alle Bik Bok-plagg som kommer i butikk fra januar 2019, vil ha de nye størrelsene. På enkelte buksemodeller kommer vi til å innføre numeriske størrelser, og utvalget blir da enda større, skriver hun i innlegget.

Videre skriver hun at kleskjedens mål er å tilby klær til så mange som mulig.