På plass på kontoret i niende etasje i regjeringsbygget i Akersgata er Dale forsiktig i sine uttalelser om konkrete samferdselsprosjekt. Med hele pressekorpset hengende over kontorpulten snakker Dale seg forbi de mest brennbare sakene i samferdsels-Norge.

Han gir da heller ikke noe grønt lys for en ny vurdering av Romsdalsaksen som alternativ kryssing av Romsdalsfjorden. Men han legger heller ikke debatten død, ved å svare at han står på det vedtaket som er gjort om at vegen skal gå via Møreaksen.

Slottet: Fra v: Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg, Jon Georg Dale (Frp) statsminister Erna Solberg og landbruksminister Bård Hoksrud.

Prisen må ned

– Utgangspunktet er at de prosjektene tilknyttet NTP (Nasjonal transportplan) har vært prosesser på KVU-stadiet som er bakgrunnen for de vedtakene som er gjort. Samtidig er det slik at skal vi realisere hele E39, må vi få ned kostnadene, og det gjør at alle endelige svar på den typen spørsmål må jeg komme tilbake til når jeg har oversikt.

– Betyr det at du holder døra på gløtt for å se på nytt på Romsdalsaksen dersom den er billigere?

– Jeg kommenterer ikke det før jeg har oversikt over situasjonen og det betyr at jeg kommer tilbake til det, er det Dale vil si.

Nøkkelen: Jon Georg Dale får nøkkelen fra Ketil Solvik-Olsen.

Møte om Nordøyvegen

Men det er ikke bare diskusjonen om Romsdalsaksen som engasjerer folk i fylket. Nordøyvegen er også et prosjekt Dale får på sitt bord som følge av at en vil se på muligheten til å forlenge bompengeperioden til hele 40 år.

Her vil ikke Dale si noen konkret om hva han mener.

At sunnmøringen Dale er ny samferdselsminister har allerede skapt forventninger i hjemfylket om at det nå åpner seg nye muligheter for å få finansiert samferdselsprosjekter. Om det blir slik, gjenstår å se.

– Jeg er samferdselsminister for hele landet, er Dale påpasselig med å understreke.

Samtidig er det et faktum at Ketil Solvik-Olsen fra Rogaland i løpet av sine fem år i statsrådsstolen maktet å få på plass Rogfast, Ryfast og oppstart av ny E 39 mellom Stavanger og Kristiansand i sin periode som samferdselsminister.

Skal bygge E39

Hva er dine ambisjoner for hjemfylket?

– At vi nå skal i gang på store deler av E39 er som utgangspunkt at vi skal bygge den ut i tråd med Nasjonal transportplan. Det betyr at prioriteringene ligger der og de skal jeg forsøke å realiser så raskt som mulig, er det Dale vil si om det.

Dale gjør det klart at å innfri de løftene som ligger i transportplanen blir tøft.

Men for å klare det trenger Dale at bilistene bidrar med bompenger. Dale vil ikke love at det blir mindre bompenger i årene som kommer. Man han lover at kampen mot bompenger skal ligge «langt framme i panna».

– Jeg er vokst opp med å være mot bompenger. Jeg har drevet mange valgkamper på det, og jeg forstår at mange kjenner på en smerteterskel om hvor høy bompengeandelen kan være, sier Dale.