Sydenturen var grovt feilprisa – turfølge fra Ålesund takka nei til 65.000 kroner i rabatt

Fikk oppgitt at to uker på all inclusive-hotell på Gran Canaria ville koste 29.000 kroner totalt for 11 personer. Rett pris var over 100.000 kroner dyrere.

Illustrasjonsfoto: Berit Keilen / NTB scanpix 

Nyheter

Nettstedet flysmart24.no skriver mandag om et turfølge på 11 personer fra Ålesund, som gjorde et kupp da de sikra seg ferietur i to uker til Gran Canaria i vinter: Prisen for sju voksne og fire barn på all inclusive-hotellet Abora Catarina - 28.948 kroner totalt for fly, hotell og alle måltider, var imidlertid en grov feil: Rett pris var 136.130 kroner, noe turoperatør Apollo raskt oppdaga. Etter å ha informert reisefølget om feilen og videre gitt uttrykk for at de ikke kunne få turen så billig, tilbød de dem 65.000 kroner i rabatt som plaster på såret.

Dette takka turfølget imidlertid nei til:

– Gruppa valgte å ikke benytte seg av tilbudet vi ga dem, sier informasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til nettstedet.

Reisefølget ville nemlig ikke gi seg på den opprinnelige prisen, og klaga saka inn for Pakkereisenemnda som er den som avgjør konflikter mellom publikum og turoperatørene.

Men nemnda kom til samme konklusjon som Apollo: Prisen var så lav at gruppa  burde ha skjønt at den ikke var riktig. Videre heter det at Apollo dessuten har tatt forbehold i betingelsene sine om teknisk feil, og at selskapet her retta feilen innen det første døgnet etter at det blei oppdaga.

Pakkereisenemnda bemerker også at «Apollo har gitt klagerne et godt tilbud med store avslag hvis de ønsker å gjennomføre reisen».

Informasjonssjefen i Apollo sier at feilprising er noe som skjer ytterst sjeldent:

– De få gangene feilprising skjer vurderer vi alltid hvert enkelt tilfelle hovedsakelig ut ifra hvor stor feilprisingen er og hvor lang tid det er til avreise, sier Rivera til nettstedet.

– I dette tilfellet var det over ett år til avgang, reisen skulle finne sted i vinterferien. Prisforskjellen var såpass kraftig at vi derfor informerte alle gjestene og valgte å kansellere bestillingene, sier Rivera.