Slutter med godstog på Raumabanen:

Etterlyser støtteordning for godstog

Ikke alle godtar at store mengder gods blir flytta fra bane til veg, nå sist ved avviklinga av godstogene på Raumabanen.

JERNBANE: Green Cargo avvikler godstogene sine på Raumabanen.   Foto: TERJE ENGÅS

Nyheter

– Det trengs ei årlig miljøstøtteordning for gods på bane, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

– Vi skjønner at aksjeselskap ikke kan tape penger i lengden og at CargoNet må spare kostnader. Med dagens rammevilkår taper de store beløp. Det er synd, for gods på bane har tross alt økt med ca. 15 prosent fra 2012 til 2017, legger han til.

Norsk Jernbaneforbund, For Jernbane, Besteforeldrenes Klimaaksjon og Norsk Lokomotivmannsforbund beklager i ei pressemelding sterkt nedtrappinga i godstransport på jernbane som CargoNet og Green Cargo gjennomfører.

Det svenske godstogselskapet Green Cargo gir opp Raumabanen, noe som ifølge Åndalsnes avis betyr ca. 6.600 flere lastebiler på E136 i 2019

CargoNet eies av NSB og har en markedsandel på jernbanegods i Norge på 70 prosent. Om lag 25 prosent av deres godstogavganger tas bort.

Det vil medføre om lag 30.000 flere lange lastebiltransporter på norske veger i 2019, noe som kommer i tillegg til CargoNet sin nedleggelse.