Forbrukerrådets kommunetest:

Nesset og Molde er i toppen, Sula er på 395. plass. Ålesund legger seg på 234. plass

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30 000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

Ålesund har 233 kommuner foran seg på Forbrukerrådets kommunetest.  Foto: Staale Wattø

Nyheter

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet. Hun peker på at kommunene for eksempel har ansvar for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle. Derfor er det viktig at det er enkelt å komme i kontakt med kommunen, og at de gir gode svar, forklarer hun.

– Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? Dette trenger folk å vite. En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser, og legger disse svarene åpent ut. Og åpenhet gir foreldrene grunn til å føle seg trygge. Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre, sier hun i ei pressemelding.

Vanligvis er det de største kommunene som gjør det best. Nesset kommer ut på førsteplass, Molde på 5. plass og Sande på 44. plass i landet. Lenger ned på lista er kommuner som trenger å arbeide litt for å gjøre det bedre neste år.

Se oversikt over alle kommunene i Møre og Romsdal i tabellen under.


" width="980" height="551" scrolling="auto" frameborder="0">