Mer jobb for Ulstein verft:

Ulstein bygger nytt cruiseskip

Ulstein Group slapp torsdag nyheten om at de bygger et nytt ekspedisjonsskip for amerikanske Lindblad Expeditions.

  Foto: TERJE ENGÅS

Kristian Sætre, adm. direktør.  Foto: TERJE ENGÅS

Nyheter

Dette ble kunngjort under en pressekonferanse ved verftet. Fra før er det kjent at Ulstein skal bygge et cruiseskip for selskapet som skal leveres i 2020. Dette skipet heter «National Geographic Endurance».

Også det andre fartøyet skal bygges ved Ulstein verft, og er planlagt levert i tredje kvartal av 2021. Som søsterskipet vil det nye skipet ha plass til 126 passasjerer i 69 romslige lugarer. X-Bow-designet er utformet slik at reisende skal ha kontakt med naturmiljø. 75 prosent av lugarene har balkonger.

– Ulstein Group skal bygge et polarskip nummer to for Lindblad Expeditions Holdings, Inc., blir det opplyst på pressekonferansen.

– Verdensledende

Dermed øker Lindblad sin polarflåte til fire. Selskapet driver med ekspedisjonscruise og opplevelsesreiser. Ifølge Ulstein Group er de en verdensledende aktør på området.

Ulstein sin konsernsjef Gunvor Ulstein er strålende fornøyd med at Ulstein er valgt som designer og utbygger, og kaller det hele for en tillitserklæring til alle ansatte.

– Lindblad er en kompetent og erfaren kunde, og vi ser fram til fortsatt godt og konstruktivt samarbeid, sier Ulstein.

Fullt sysselsatt ut 2021

Administrerende direktør Kristian Sætre sier at den nye kontrakten betyr mye. Verftet er nå fullt ut sysselsatt ut 2021.

– Ulstein er tydeligvis et navn som klinger godt i markedet. Og design er helt avgjørende, legger Sætre til.

Adm dir Kristian Sætre viser fram det nye cruiseskipet de skal bygge.  Foto: Terje Engås

Direktøren mener at Lindblad er svært fornøyd med X-Bow-designet, fordi det er ypperlig for bruk i tøffe farvann ned mot Antarktis.

– Det er mye å gjøre. Det har ikke bestandig vært slik, men slik det ser ut nå er situasjonen positiv med tanke på ordrereserven. Vi har som sagt full jobb ut 2021, og så lenge vi gjør en god jobb, så sprer det seg i markedet og Ulstein får nye oppdrag, sier Sætre.

Det er tre år siden Ulstein Design & Solutions lanserte sine første designillustrasjoner innen ekspedisjonscruise, opplyser selskapet i en pressemelding. Med den siste kontrakten har selskapet nå totalt seks skipskontrakter og opsjoner for ytterligere seks skip.


«Eksportørene»

Vard er ikke ferdig med omstillingen

Med sine 9.000 ansatte i 14 land, 1.400 av dem i Møre og Romsdal, er Vard et av verdens største skipsbyggingskonsern.

 

«Boom»

Ulstein Group får nå forespørsler som hadde vært utenkelig for få år siden. Det nye er at cruisemarkedet er det store. Det har blitt en «boom» på mindre cruisebåter og det var god timing når offshore-markedet kollapset.

Sætre forteller at det er store kontrakter, og da trenger man ikke så mange små for å ha nok å gjøre.

Skroget til det nye ekspedisjonsskipet skal bygges i Polen. Arbeidet starter om et par måneder, mens utrustningen tar ti måneder når skipet skal bygges ved Ulstein verft.

Dagens nyhet ble presentert under et allmøte hvor det ble feiret med kake.

Ulstein Group har om lag 600 ansatte.

«Olivia O» seglar med kurs for Malta:

X-Bow-yachten er overlevert frå Ulstein

Ulstein Verft har overlevert luksusyachten dei har hatt under bygging. Fredag hadde skipet kurs for Malta.