Eierskifte i ferjeselskapet Norled

Ferje- og hurtigbåtselskapet Norled selges til internasjonale kjøpere.

Norled-ferje: Batteriferja «Ampere» avbilda ved ferjekaia på Lavik.  Foto: Arkivfoto

Nyheter

Norled skriver i ei pressemelding mandag morgen at alle aksjene i selskapet er solgt til et selskap som eies av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.

Det er det familieeide selskapet Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) som selger Norled for en konfidensiell sum. Ifølge Sysla skal prisen være på i overkant av to milliarder kroner.

Selskapet driver en rekke hurtigbåt- og ferjestrekninger i Agder, Hordaland, Møre og Romsdal, Oslofjorden, Rogaland, Sogn og Fjordane og Troms.

Ferjesamband i Møre og Romsdal

I Møre og Romsdal driver Norled nå følgende ferjesamband: Volda-Lauvstad, Folkestad-Volda, Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøy, Skjeltene-Lepsøya-Haramsøya og Årvika-Koparneset.

I Sogn og Fjordane har Norled sambandet Lavik-Oppedal hvor rederiet var tidlig ute med batteriferja «Ampere».

Seks ganger rundt jorda

Den elektriske ferja «Ampere» har siden 2015 gått ei lengde tilsvarende seks ganger rundt jorda.


Solide og profesjonelle eiere

Styreleder i Norled, Ingvald Løyning, sier i pressemeldinga at selskapet nå står ved et vegskille:

– Å vokse og lykkes med så mye nytt innenfor teknologi og investeringer er samtidig krevende for en familieeid virksomhet. Nå trenger selskapet å få tilført den nødvendige finansielle løfteevnen som skal til for at Norled kan vokse og utvikle seg videre til neste fase og mot mye mål, sier Løyning.

Yuhong Hermansen, majoritetseier og styreleder i Det Stavangerske Dampskibsselskab, er positiv til de nye internasjonale eierne.

– Jeg er glad for at CapMan Infra og CBRE Caledon, som solide og profesjonelle eiere, skal utvikle Norled videre i tråd med selskapets forretningsplan og investeringsplaner, sier han i pressemeldinga.

Norge bygger verdens første hydrogen-ferge

Verdens første hydrogen-elektriske ferge skal bygges av Norled. Den skal settes i drift på Hjelmeland-sambandet i 2021.