Norsk verft skal bygge verdens første hydrogenferge

Verdens første hydrogenferge skal bygges av skipsverftet Westcon i Ølen i Rogaland. Norled har inngått kontrakt om bygging av to nye ferger med verftet.

«Ampere»: Den ene fergen vil bruke hydrogen som drivstoff og den andre vil være en batteridreven ferge tilsvarende MF Ampere – som også Norled har i sin flåte – og som i sin tid var verdens første batteridrevne ferge.  Foto: Svein Aam

Nyheter

Den ene fergen vil bruke hydrogen som drivstoff og den andre vil være en batteridreven ferge tilsvarende MF Ampere – som også Norled har i sin flåte – og som i sin tid var verdens første batteridrevne ferge.

– Dette er en stor og viktig kontrakt for oss i Ølen. Å få være med å bygge det som vil bli en verdensnyhet, gjør at vi ikke bare fyller opp ordreboken vår, men også bidrar til at vi befester vår posisjon som et verft med høy innovasjons- og teknologikompetanse, sier Endre Matre, direktør for skipsbygging i Westcon i en pressemelding.

Hexagon har løsningene for lagring av hydrogen:

Klar for å ta hydrogen til skip


Norled vant i januar i år anbudet fra Vegvesenet foran konkurrentene Fjord 1 og Boreal, og skal dermed utvikle, bygge og drifte fergen. Minst 50 prosent av energibehovet må dekkes av hydrogen, og fergen skal være klar i 2021.

Den er planlagt satt i drift i sambandet mellom Hjelmeland, Skipavik og Nesvik i Rogaland. Den vil kunne ta opptil 299 passasjerer og 80 biler. Også den nye batterifergen skal settes inn på denne ruten.

Norge bygger verdens første hydrogen-ferge

Verdens første hydrogen-elektriske ferge skal bygges av Norled. Den skal settes i drift på Hjelmeland-sambandet i 2021.


Verftet og underleverandører vil sysselsette om lag 150 personer på det meste for å bygge de to ferjene. De to selskapene er enige om å ikke offentliggjøre verdien av kontrakten.

(©NTB)