Hurtigruten får gjennomføre to omstridte seilaser

Hurtigruten får gjennomføre to seilaser i norsk farvann der internasjonale lønn- og arbeidsvilkår vil gjelde på deler av turen. Dette strider med regelverket.

Hybridskip: Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ved Stornespiren i Ålesund.  Foto: Staale Wattø / Arkiv

Nyheter

Skipene MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen vil i sommer ferdes langs deler av norskekysten i nord. De vil også seile henholdsvis til Bjørnøya og fra Svalbard.

Hurtigruteskipene skal ikke legge til i utenlandske havner, men får likevel bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår på deler av turen, skriver FriFagbevegelse.

Ifølge den såkalte NIS-forskriften må passasjerskip registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) anløpe minst to utenlandske havner før eller etter de legger til kai ved norske havner – og det er dette som har vært stridens kjerne. Forskriften er laget for å beskytte kystruten Bergen-Kirkenes mot konkurranse.

– Jeg hadde et møte med partene mandag denne uken. Da ble det inngått et kompromiss der vi ble enige om at Hurtigruten får seile under NIS på de to aktuelle seilingene i juli og august, men at rederiet betaler norske lønninger til sjøfolkene om bord når skipet går langs norskekysten, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til avisen.

Leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, sier Hurtigruten hadde planer om å flagge ut de to skipene til Marshalløyene. Næringsdepartementet opplyser også at de har vært kjent med et utflaggingsalternativ. Da kunne rederiet ha seilt med internasjonale vilkår uten begrensning. Dette bekreftes imidlertid ikke av Hurtigruten, som understreker de er glade for å ha funnet en løsning for de to seilasene i sommer.

Næringsdepartementet innrømmer også overfor FriFagbevegelse at kompromisset teknisk sett er et regelbrudd, men at de vil jobbe med å få på plass en mer langsiktig løsning.

(©NTB)


Fortsetter å skrive historie:

MS «Roald Amundsen» skal døpes i Antarktis

Skipet, som er oppkalt etter nasjonalhelten Roald Amundsen, ble bygget ved Kleven Verft i Ulstein. I november blir det nybygde hybridskipet det første skipet noensinne som skal døpes i Antarktis.