Statsministeren stiller bom-ultimatum

Statsminister Erna Solberg har lagt fram en endelig skisse til kompromiss om bompenger. Regjeringspartiene har helgen på seg til å ta stilling til den.

Statsminister Erna Solberg innkalte til pressekonferanse fredag kveld. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix  Foto: Terje Bendiksby

Nyheter

– Samtalene kan ikke fortsette inn i det uendelige. Det er vi egentlig enige om. Jeg har lagt fram en skisse som de tre partiene må ta stilling til i løpet av helgen, sa statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse fredag kveld.

Hun redegjorde kort for den uenigheten som har hersket innad i regjeringen etter at Frp og Siv Jensen kom til partnerne med en liste med krav som hadde til hensikt å få ned bompengebelastningen på bilistene. Videre bekreftet statsministeren at det så langt ikke er kommet en enighet i forhandlingene i regjeringen som har pågått siden før sommeren.

Solberg sier at den nye skissen er et kompromiss som tar hensyn til alle partienes hovedtrekk, men som også er hennes og Høyres skisse.

– Vi mener det er viktig å avklare dette spørsmålet nå, også med hensyn til den pågående valgkampen, sa Solberg.

Nullvekstmålet ligger fast

I statsministerens forslag til enighet vil hun tilby kommunene å øke det statlige bidraget til fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal åtte gå til å kutte bompenger, og åtte til kollektivutbygging.

Samtidig går Erna Solberg i skissen inn for en egenandel for kommuner og fylkeskommuner på 20 prosent til nye byvekstavtaler.

I skissen ligger nullvekstmålet fast, og knyttes til bompengereduksjonene. Det vil si at byer med økt biltrafikk, ikke får bompengereduksjoner.

Videre legges det inn 300 millioner kroner til reduserte kollektivpriser i de store byene, samt 250 millioner kroner til bedre kollektivtrafikk i all hovedsak utenfor de store byene.

Ingen bompenger på E8

På flere større veiprosjekter går regjeringen inn for reduserte eller ingen bompenger. For eksempel skal det ikke være bompenger på E8 på vei inn til Tromsø.

Tog til Tromsø (Nord-Norge-bane) skal konsekvensutredes.

Det er først og fremst Fremskrittspartiet og Venstre som har stått hardt mot hverandre i forhandlingene.

Skissen hun har lagt fram er i praksis et ultimatum til regjeringspartiene.

Solberg sier at bunnplanken i avtalen er at partiene skal nå nullvekstmålet, altså at det ikke vil bli flere biler i byene.

– Vi legger opp til å fjerne bompenger på en rekke strekninger over hele landet. Det bevilges også penger til en stor satsing på kollektivtrafikken.

Solberg sa under pressekonferansen at bommen på Vågstrand-tunnelen er blant dem som skal bort.

Får tilslutning fra KrF og Frp

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad anbefalte sent fredag kveld partiet å si ja til den siste bompengeskissen fra statsminister Erna Solberg (H), erfarer NTB.

KrF samlet like etter sitt landsstyre til møte, og etter det NTB erfarer anbefaler Ropstad partiet å si ja til det forslaget Solberg la fram.

Også Fremskrittspartiets leder Siv Jensen bekrefter at partiet kan stille seg bak bompengeskissen som statsministeren la fram.

– Frp kan stille seg bak avtalen Erna Solberg har presentert i kveld. Det er en avtale som gir ytterligere kutt i bompengene, sier Jensen til NTB sent fredag kveld.

– Sammenlignet med avtalen som ble behandlet i vårt landsstyre, gir denne avtalen ytterligere bomkutt for bilistene. Derfor kan Frp stille seg bak Solbergs avtale, legger hun til.

– I Frps retning

Partilederen sier samtidig at kuttene ville vært enda større om det var opp til Frp, men at man med skissen beveger seg «i vår retning», og at det er viktig kutte kostnadene for norske bilister.

– Med denne avtalen kan vi endelig avslutte prosessen som har pågått mellom de fire regjeringspartiene. Det er har tatt for lang tid å avklare hvordan bompengene skal reduseres. Frp har vært utålmodige og er glad for at vi nå endelig kan få en avklaring, sier Jensen.

Sammenlignet med avtalen som ble behandlet i Frps landsstyre, reduseres bompengene med om lag én milliard over en tiårsperiode.

– I hovedsak vil dette skje i distriktene. I tillegg innebærer avtalen økte investeringer i kollektivtrafikken med statlige midler. Dette er noe Frp kan stille seg bak, sier Jensen.

Venstre sa ja

Sent fredag kveld ble det klart at også Venstre sier ja til bompengeskissen. Det bekreftet Venstre-leder Trine Skei Grande.

– Vi har fått en kollektivsatsing på 1 milliard og 800 millioner på bom. Vi har fått prioritert kollektiv foran bom. Derfor har Venstre valgt å si ja, sa Grande på en pressekonferanse i Stortingets vandrehall klokken 23 fredag kveld.

Hun slo fast at det viktigste for Venstre var å verne om nullvekstmålet – om at all trafikkvekst i byene skal tas ved sykkel, gange og kollektiv – og satsingen på kollektivtilbudet.

Grande slo også fast at det var en enstemmig stortingsgruppe i partiet som sa ja til skissen.

– Vi føler vi har vunnet, men vi føler det har vært en dårlig prosess, sa Venstre-lederen.

«Selsom prosess»

Hun ga klart uttrykk for at hun mener hele bompengeprosessen burde vært tatt under arbeidet med å snekre sammen statsbudsjettet for 2020, og at hun ikke synes noe om å «styre med ultimatum».

– Vi kan ikke jobbe på den måten, sa Venstre-lederen.

Hun innledet den hastig innkalte pressekonferansen med å beskrive kaoset de siste ukene om bompenger som en «selsom prosess».


Ingen avlyste planer blant partilederne lørdag

Partilederne på borgerlig side planlegger å holde seg til det oppsatte valgkamprogrammet lørdag. Fredag avlyste de flere avtaler for å diskutere bompenger.