Abonnenter på Sunnmøre får ikke papiravisa til rett tid:

Må hente avisbud fra Nord-Norge og Trøndelag

– Det er sterkt beklagelig at enkelte abonnenter ikke får papiravisa levert til rett tid, sier Hanna Relling Berg, ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten.

Forventer rask bedring: Problemene med avisdistribusjonen på Sunnmøre er i ferd med å løses. Fra venstre: Runar Vegsund, salgssjef privatmarked i Sunnmørsposten, regiondirektør Geir Follestad i Polaris Distribusjon Nordvestlandet og ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg.   Foto: Staale Wattø

– Mange abonnenter har med god grunn vært fortvilet, fordi de ikke har fått avisa.

Hanna Relling Berg
Nyheter

Sunnmørsposten er blant 30 aviser som det siste halve året er blitt rammet av problemer med distribusjonen, fra Romsdal i nord til Nordfjordeid i sør.

Verst er det for abonnentene som ikke får avisa i postkassa, slik de har betalt for.

Mange kunder har klaget på forsinkelser eller manglende levering.

Blant annet er Sunnmørsposten i høst blitt nedringt av misfornøyde abonnenter.

Det er spesielt i enkelte områder på Søre Sunnmøre at vanskelighetene har vært størst.

Andre plasser, for eksempel i Stranda, har det ikke vært problemer i det hele tatt.

Mangel på avisbud

Som hovedregel skal aviser som Sunnmørsposten, Møre-Nytt, Vikebladet, Sunnmøringen og Vestlandsnytt ligge i postkassa før klokka 07.

Men ofte har avisa vært forsinket, og noen ganger ikke blitt levert i det hele tatt.

Problemet skyldes rett og slett mangel på avisbud, ifølge Geir Follestad, regiondirektør i Polaris Distribusjon Nordvestlandet.

Papiraviser: Selv om stadig flere leser aviser digitalt, er det fortsatt mange som vil ha papirutgaven levert hjem i postkassa. På Sunnmøre har Polaris Distribusjon Nordvestlandet i høst hatt store problemer med å få levert ut aviser som de skal. Nå meldes det om at problemene er i ferd med å fikses.   Foto: Arkiv/Illustrasjon


Selskapet, som tidligere het Nordvest Distribusjon AS, leverer aviser, reklame og andre publikasjoner til over 60.000 husstander.

– Flere av våre distributører har sluttet i høst, og vi har hatt utfordringer med å rekruttere nye bud, sier Follestad.

Selskapet har forsøkt å løse problemene, blant annet ved å sette folk inn på doble ruter.

Det er også blitt søkt etter nye avisbud, via stillingsannonser i aviser, på Facebook og Finn.no.

Uten særlig resultat.

Flere avisbud har sluttet – vanskelig å finne nye

– Det er blitt vanskelig å rekruttere avisbud. Det er en mer krevende jobb enn det var for ti år siden, sier Follestad.

Før kunne en ungdom gå rundt med en bunke Sunnmørsposten til postkasser merket med oblater.

I dag er det 300 forskjellige titler som skal leveres.

– Jobben krever god kjennskap til IT-verktøy, samt førerkort og egen bil. Nattarbeid er ikke for alle, og dette er heller ikke fulltidsstillinger, sier Follestad.

Sist selskapet opplevde store problemer med avisleveringen, for drøyt ti år siden, ble det hentet inn 30 bud fra andre områder – blant annet mange fra Latvia.

Disse har siden vært «ryggraden» i et korps som teller 70 ansatte, fordelt på 95 ruter.

Nå har mange av dem gått over i andre jobber.

Har fått nok folk – forventer rask bedring

– Nå har vi hentet inn fem nye avisbud fra Trøndelag og Nord-Norge, og fått dekket opp alle rutene igjen. Dette via en leverandør av budtjenester. Vi regner med at situasjonen nå vil bedre seg betraktelig, sier Follestad.

De nye avisbudene er fra Latvia og Bulgaria. Ellers er det også nordmenn blant de faste avisbudene.

På noen av rutene kjøper man tjenesten via egne distribusjonsselskap lokalt.

Forventer rask bedring

Tirsdag var det et møte i Sunnmørspostens lokaler om distribusjonsproblemene.

– Mange abonnenter har med god grunn vært fortvilet, fordi de ikke har fått avisa. Dette må det bli bedring på. Alle våre abonnenter skal få avisa til rett tid. Vi vil følge nøye med på situasjonen videre, sier Berg.

– De første dagene av januar har vi merket stor bedring på leveringen. Vi håper problemene løser seg raskt, sier Runar Vegsund, salgssjef for privatmarked i avisa.

Sunnmørsposten har alene nesten 15.000 abonnenter som får avisa på papir, i tillegg til digitalt.

Regionavisa for Sunnmøre eier en rekke av lokalavisene som også er rammet.

Sammen med distribusjonsselskapet, eies Sunnmørsposten igjen av mediekonsernet Polaris, som har hovedkontor i Trondheim.

Kundesenter flyttet til Trondheim

Der ligger nå også kundesenteret til Sunnmørsposten og andre Polaris-aviser på Nordvestlandet.

Ringer du til avisa di for å klage på manglende levering, blir du vanligvis automatisk satt over til en operatør i Trondheim.

– Kundesenteret vårt har siden i fjor sommer vært lagt til Trondheim. Dette har fungert godt, for eksempel når abonnenter trenger hjelp til å logge seg på avisa digitalt, sier Berg.

– Når det gjelder tjenester knyttet til manglende levering av papiravisa, er vi ikke like fornøyd, sier hun.

Ti prosent fikk ikke avisa i tide

Ifølge Follestad er det viktig at abonnentene merker postkassa si godt, både med navn og adresse.

Han oppfordrer også folk til å melde ifra når avisa ikke kommer, slik at dette blir loggført.

Får du ikke avisa di levert en eller flere dager, har du krav på å få forlenget abonnementsperioden tilsvarende, uten ekstra kostnader.

Totalt sett får de aller fleste abonnentene levert avisa til rett tid.

I august fikk 98,9 prosent avisa tidsnok, mens det i november var hele ti prosent som fikk avisa for seint.

Samtidig opplevde 1-2 promille av abonnentene å ikke få avisa i det hele tatt, enkelte dager.

Vi er alltid interessert i å rekruttere nye avisbud – ikke minst for å ha nok vikarer å sette inn. Det er bare å ta kontakt, sier Follestad.