Nå skal Geiranger få elektriske turistbusser

Med 90 millioner i støtte skal kinesiskeide Boreal sette inn 36 elektriske turbusser og 19 ladestasjoner i de største cruisehavnene langs hele norskekysten.

BUSSER: Med 90 millioner i støtte skal kinesiskeide Boreal sette inn 36 elektriske turbusser og 19 ladestasjoner i de største cruisehavnene langs hele norskekysten, blant annet i Geiranger. 

Nyheter

– Sammen med Enova tar vi tidenes løft for et klimavennlig reiseliv i Norge. Her vil vi både redusere klimagassutslippene og samtidig vise at også kommersiell turtransport kan løses med elektrisk drevet materiell. På sikt er målet at alle turbusser skal bli elektriske, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal i en pressemelding.


Testa bussar på batteri

Det er ikkje eit spørsmål OM det kjem batteridrivne bussar, men om NÅR dei kjem, seier fylkesordførar Jon Aasen (Ap).


De 36 elektriske turbusser kommer i bruk i Stavanger, Bergen, Eidfjord, Geiranger, Trondheim, Tromsø, Alta og Honningsvåg med tilhørende ladestasjoner ut i de største cruisehavnene. Bussene vil i stor grad kjøre cruiseturister rundt, for eksempel frakte dem opp og ned til Preikestolen. Også fergesambandet mellom Lauvvik og Oanes i Sandnes i Rogaland, skal elektrifiseres, slik at hele reisen til Preikestolen blir grønn.


Grøne Geiranger manglar nok straum

Geiranger vil gjerne bli ei grøn bygd med sporlaus ferdsel. Til det treng dei meir straum til lading av elbilar.


Boreal har hovedkontor i Stavanger og 2.700 ansatte, men er eid av det Hongkong-baserte selskapet China Everbright Limited med den kinesiske staten som største eier, ifølge Dagens Næringsliv. Statens pensjonsfond utland er sjuende største aksjonær i China Everbright.


– Dette var ubeskriveleg artig

Norges største flåte av små, rare elektriske køyrety vart introdusert i Geiranger måndag. Ein av dei første som prøvde ein av elbilane var den 76 år gamle bilentusiasten Karl Mjelva, med kjellaren full av snart hundre år gamle køyrety.


Ifølge DN er dette det største beløpet det statlige foretaket Enova noensinne har gitt til et reiselivsprosjekt.

Ambisjonen er å ha en buss i drift i løpet av høsten. Prosjektet er forsinket på grunn av koronasituasjonen, og reiselivsmarkedet er generelt endret på grunn av restriksjonene.