Hurtigruten Norge øker kapasiteten langs norskekysten

Fra januar setter Hurtigruten Norge inn fem skip i ruten mellom Bergen og Kirkenes for å styrke gods- og lokaltrafikken. Havila seiler ikke langs kysten i første kvartal.

Ålesund: Hurtigrutene ligger tett i Ålesund for tida, men nå er det håp om at de snart kommer seg ut på sjøen igjen. På bildet ser vi «Nordkapp».  Foto: Nils Harald Ånstad

Nyheter

På grunn av pandemien og reiserestriksjoner har Hurtigruten Norge måttet redusere driften av rutetrafikken langs norskekysten til et minimum etter at kundegrunnlaget falt bort. Fra januar skal trafikken trappes opp betydelig.

Samferdselsdepartementet og Hurtigruten har nå inngått en tilleggsavtale som sikrer at trafikken utvides både i antall skip og antall anløp. Fra januar 2021 vil alle de 34 havnene langs den tradisjonsrike ruten mellom Bergen få anløp omtrent annenhver dag.

- Det er en utrolig god nyhet for hele kysten, for lokalpassasjerer og godskunder, og ikke minst for flere hundre sjøfolk som har gått i uvisshet hjemme. Det blir veldig fint å få flere kolleger i arbeid, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

På grunn av koronasituasjonen og reiserestriksjoner har Hurtigruten måttet nedskalere virksomheten sin kraftig. Siden oktober har de hatt to skip i trafikk som har seilt mellom Bodø og Kirkenes.

Det er foreløpig ikke klart hvilke skip Hurtigruten vil seile med fra januar.

Havila seiler ikke

Også Havila Kystruten har signert en avtale om å seile på kystruten fra 2021. De har fremdeles skip under bygging, og på grunn av koronaforsinkelser har ikke skipene blitt klare i tide. Dermed seiler ikke Havila langs kysten i første kvartal. Dette melder NTB.

Vederlaget til Havila halveres dermed i første kvartal 2021.

Samferdselsdepartementet skriver at de vil fortsette dialogen med aktørene fremover og kommer tilbake til kystrutedriften for perioden etter mars 2021.