Se opptaket av Slinningsbålet:

– Slinningsbålet er resultat av imponerende lagarbeid, kreativitet og pågangsmot

Lørdag ble Slinningsbålet tent for 57. gang.

Vi sender direkte fra Slinningsodden hvor årets Slinningsbål tennes klokka 21.

Nyheter

At ulike arrangement og begivenheter sendes direkte på ulike plattformer har kanskje blitt mer aktuelt på grunn av koronaen. Som i fjor og flere år før det, skal Sunnmørsposten sende Slinningsbålet 2021 direkte.

Nytt i år er at folk over hele verden får muligheten til å gjøre det samme.

Selskapet Innovasjon Norge jobber blant annet for å profilere norsk næringsliv og Norge som reisemål. Selskapet står blant annet bak Visit Norway, den offisielle reiseguiden til Norge.

Nå deler Sunnmørsposten sin direktesending fra Slinningsbålet med Visit Norway, som videre deler direktesendinga på sin Facebook-side med sine 1,3 millioner følgere fra hele verden. Den største andelen av følgerne er i USA, Tyskland, Italia og Norge.


Snart starter bålbygginga:

– Blir mellom 30 og 40 meter høyt

Selv om det ikke blir et stort arrangement ved Slinningsbålet i år, er bålbyggerne likevel godt i gang med palle-mottak og klargjøring til byggestart.


– Slinningsbålet er resultat av imponerende lagarbeid, kreativitet og pågangsmot. Dette er flott å kunne vise fram, også utenfor landets grenser, sier ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg.

– De som står bak arbeidet og viderefører båltradisjonen i Ålesund fortjener heder for innsatsen. Det er derfor positivt at Visit Norway har valgt å legge ut lenke til vår direktesending på Facebook-sidene til sine utenlandske kontor.

Relling Berg legger til at alle kan linke til direktesendinga. Den er åpen og tilgjengelig for alle.

Kan vekke internasjonal interesse

– Det har lenge stått på ønskelista over tradisjonsrike kulturarrangementer vi gjerne vil løfte opp og ut mot et internasjonalt publikum i Visit Norway sine kanaler, forteller Beate Christin Gran, seniorrådgiver i Visit Norway New York.

Ideen kom da de kontakta kolleger i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, som la til rette for en deling av direktesendinga med Sunnmørsposten.

Vise fram Sunnmøre og Ålesund: – Slinningsbålet er en god anledning til å vise fram noe av det Sunnmøre har å by på, forteller Beate Christin Gran, seniorrådgiver i Visit Norway. Hun er opprinnelig fra Ørsta på Sunnmøre, og har jobba som markedsfører i Manhattan, New York, i 25 år.  Foto: Privat

Som et ledd i reiselivsstrategien ønsker Visit Norway å fremme aktiviteter som viser det unike med Norge, sier Gran, og legger til at Slinningsbålet er en god anledning til å vise fram noe av det Sunnmøre har å by på.

Håpet er at det vekker oppmerksomhet og reiselyst så snart grensene åpner igjen og det er trygt å reise, forteller Gran.

– Og det er noe helt spesielt nå i 2021, etter et tøft år for mange. Nå kan vi vise verden et såpass unikt arrangement som Slinningsbålet, og en feiring som uttrykker glede og takknemlighet over de varmere, lengre og lysere dagene vi kan nyte rundt sommersolverv.

Spennende: Å vise fram Ålesund og Sunnmøre på en helt ny måte er spennende, mener reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.  Foto: Staale Wattø

Markedsføring på en ny måte

Tom Anker Skrede, reiselivssjef i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, mener direktesendinga av Slinningsbålet vil ha en stor betydning for markedsføringen. Ikke minst får følgere og seere verden rundt oppleve den årelange tradisjonen i Ålesund.

– Det er fantastisk at vi får vise Slinningsbålet til en hel verden, og markedsføre dette på en helt ny måte. Å skape interesse rundt Ålesund og Sunnmøre i et litt annet bilde enn det som vanligvis blir gjort, er absolutt spennende.

Reiselivssjefen håper direktesendinga kan være med på å snu reisetrendene til turistene. Og at flere velger å reise hit tidligere på året, på sensommeren, høsten og vinteren.

Videre forteller han at det opp gjennom åra har kommet pressebesøk fra hele verden, blant annet Russland og Japan, som sender Slinningsbålet direkte tilbake sine land. Gjennom årets direktesending tror Anker Skrede at interessen kan bli enda større.

– Koronaen gjør det vanskeligere for gjester og presse fra utlandet å oppleve Slinningsbålet, så nå kan vi nå ut til langt flere seere.

– Så er det jo fantastisk at vi har bålgjengen som bærer denne tradisjonen videre. Vi håper dette bidrar til at den fortsetter i enda flere år, selvsagt på deres premisser.

Også gjennom TikTok har bålgjengen skapt enorm interesse internasjonalt, gjennom ulike brukere. Videoene viser blant annet progresjonen i bålbygginga, og har blitt sett av flere millioner seere.


Stenger for publikum ved Slinningsbålet

Laurdag 26. juni skal midtsommaren igjen markerast ved tenning av Slinningsbålet på Hessa.