Det sier Arbeiderpartiets Sindre Nakken som har registrert at flere røster i bypakkedebatten hevder at Statens vegvesen står i kulissene og øver press på lokale politikere.

Fagmyndighet

Vil planlegge

Torsdag skal bystyret behandle saken som har skapt stort engasjement i Ålesund med Brosundtunnelen som det mest brennheite temaet.

Tunneldebatt

– Vi vil sette av penger til å planlegge tunnelen, mens opposisjonens forslag betyr at alle andre tiltak i sentrum blir tatt vekk. Det vil likevel ta mange år før tunnelen kan bygges på grunn av planlegging og regulering. Det er synd at bypakkedebatten har blitt til en tunneldebatt. Bypakken inneholder så mye mer som vil ha stor betydning for Ålesund, men dette har forsvunnet ned i tunnelen, sier Nakken.

Statens ansvar

I et innlegg på facebooksida si, trekker også Ålesund Arbeiderpartiet fram vegvesenets rolle i bypakkesaken.

Opposisjonen ønsker å ta ut ny veg fra Lerstadtoppen til høgskolen og legge dette i potten som skal brukes til tunnelen. Men så enkelt er det ikke, ifølge Ap.

Gjør som flere enn 24.000 andre - lik smp.no på Facebook

I et møte mellom vegvesenet og politisk og administrativ ledelse i Ålesund i forrige måned, kom det fram at det er vegvesenet som har ansvaret for å bygge ut vegnettet mellom Moa og Ysteneset. Det betyr igjen at kommunen ikke har anledning til å omdisponere disse pengene til et kommunalt prosjekt med Brosundtunnel.

Statlig bidrag

Ole Kristian Birkeland er vegvesenets prosjektleder for bypakken i Ålesund, og han sier at det er på E136 Breivika-Ysteneset og E39 Breivika-Vegsundet at staten kan bidra med midler.

– I gjeldende Nasjonal Transportplan er det statlige midler til strekningen Breivika-Lerstad. Og det er også på strekningen fra Lerstad til Ysteneset det er mulig å få mer statlig støtte enn det som ligger i dagens planer. Derfor er det viktig at Ålesund prioriterer hele denne strekningen, sier Birkeland.

Miljøtiltak

– I vedtaket står det at veg- og miljøtiltak på aksen Ålesund sentrum-Moa skal gis høy prioritet og at det på denne strekningen skal opparbeides 4-felts veg med to sambruksfelt så tidlig som mulig i bompengeperioden.

– Begrunnelse for denne prioriteringen har ikke endret seg. Dette er den strekningen i Møre og Romsdal med mest trafikk, og her er det muligheter til å få en endring slik at flere reiser kollektivt, går eller sykler, sier Birkeland.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Bypakken er første sak på torsdagens saksliste i bystyret, men først skal årets prisvinnere få overrakt sin fortjente heder.

Ole Kristian Birkeland er vegvesenets prosjektleder for bypakken i Ålesund. Foto: Nils Harald Ånstad