Bybane-baby

Moakonferansen har sådd frø som har falt i god jord, i form av ny giv for bybane og Ålesund som regional motor.

LAGSPILL: Ålesundsordfører Eva Vinje Aurdal (til venstre) og Inger Johanne Langeland, initiativtaker bak Moa-konferansen etter møtet på Ålesund rådhus, der Langeland la fram sin rapport, der samarbeid og bybane står sentralt. Bak skimtes bl.a Arne Dag Gjerde i Møre og Romsdal fylke og varaordfører Tore Johan Øvstebø. 

Ny giv
  • I kjølevannet av Moa-konferansen og påfølgende workshop med femti aktører fra Nordvestlandet, møtte initiativtaker Inger Johanne Langeland mandag representanter fra Ålesund kommune og fylkeskommunen, og overleverte rapporten om vegen videre.
  • Samarbeid og bybane står sentralt for å utvikle Ålesund som urbant midtpunkt på Nordvestlandet.
Ålesund og omland

Både Ålesund kommune og fylket er positive til å legge penger på bordet til en traséutredning for bybane i Ålesund. Nå er målet å få napp hos finansinstitusjoner.

Bybane, flere kvinner i førersetene, sterkere samarbeid mellom kommune og næringsliv og med nabokommunene, er oppskriften, om Ålesund ikke skal tape terreng i forhold til Bergen og Trondheim. Skal Ålesund bli det urbane midtpunkt på Nordvestlandet, må «Mørejarlen» opp på kommandobroa, heter det i rapporten som initiativtaker til Moakonferansen, Inger Johanne Langeland, presenterte mandag.

Les også: Slik skal Ålesund styrkes som regionsenter

Bybane

Bybanetanken har skapt ny gnist om fremtidstro i alle aldersgrupper i regionen. At bystyret vedtok bypakken, inkludert utredning av bybane, har gitt prosjektet ny giv. Fylket støtter en utredning med 90.000 kroner, ifølge Kjersti Hammerø, prosjektleder for « Byen som regional motor».

Inger Johanne Langeland er oppstemt etter møtet, der Ålesund kommune signaliserer ønske om videre samarbeid.

– Dette er kjempepositivt, og en ny giv til å ta videre steg. Dette initiativet fra kommunen ser jeg på som et bevis på at de ønsker å ta dette videre, sier hun.

Hold deg oppdatert - følg smp.no på Facebook!

– Når ser du for deg at en bybane er realisert?

– I Bergen, når de først fikkbestemt seg, gikk det fort. Med velvilje er bybane i Ålesund mulig å gjennomføre innen rimelig tid, innen ti-15 år. Men først må vi få på plass en skikkelig utredning som gir oss flere svar på hvordan en bybane kan bygges og driftes. Gjør vi det ikke, drukner vi som kraftsentrum mellom Trondheim og Bergen. Vi må markere oss som urbant sentrum, ikke bare prate om det. Nå må det handling til, sier Langeland. At bypakken ble vedtatt med klare føringer for utredning av bybane, ser hun på som en seier.

– Alt tyder på at vi er på rett veg. Jippi, sier Langeland. Eva Vinje Aurdal er forsiktig med å iklé seg rolla som «Mørejarlen».

– Men alle analyser viser at det er viktig med en sterk politisk ledelse. Og det skal ikke stå på det i framtida, sier ordføreren.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Ålesund og omland