Han hevder krangelen mellom Hurtigruta og Ålesund havn begynte da Hurtigruten fikk nye eiere i 2014.
– I 2012 hadde vi møte med utbyggere, arkitekter, havnestyret og Hurtigruten AS der alle planer ble forelagt, og alle var veldig begeistret.
Haagensen mener at selskapet nå går til rettsaker for å presse havner slik at Hurtigruten får overskudd for så å selge seg ut igjen etter noen år.
Utenlandske eiere
Tidenes beste for Hurtigruten
Kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Stein Lillebo, er på ingen måte enig i Haagensens framstillig av saken.
– Dette startet lenge før vi kom inn i bildet. Dette startet rundt Stranda-saken og har ingen ting med nye eiere å gjøre, presiserer han.
Han avviser også påstander fra Haagensen om at Hurtigruten har gått til rettssak "mot hele Norge".
– Vi har stilt spørsmål om hvorvidt havner regner anløpsavgifter riktig. Det har vi fått bekreftet gjennom Kystverkets tilsyn. Ålesund havn har sjøl senka havneavgifta, påpeker Lillebo.
Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook
Milliardbeløp fra staten
– Hurtigruta kastes ut av sentrum
– Det vil si ca. 700 millioner kroner i året. Hvis vi deler beløpet på antall anløp, utgjør dette 56.000 kroner på to anløp i Ålesund per dag. Det tilsvarer 20 millioner kroner i året, påpeker han.
Les også: Ordfører Aurdal megler i Hurtigrute-striden (pluss)
Les også: Ikke levelig for noen
Les også: Hurtigruten får ekstraregning for sikkerheten på Flatholmen
Staten kjøper tjenester
Lillebo bekrefter beløpet. - Men dette er ikke subsidier. Staten kjøper betydelige tjenester fra Hurtigruten. Det innebærer at vi skal seile hver dag med 11 skip til 34 havner med en viss kapasitet for passasjerer og en viss kapasitet for gods. Det er en betydelig kostnad knyttet til dette, sier han.
– Vi ønsker fastprisavtale med Ålesund havn. Vi registrerer bare at vi fra 1. mars må til Flatholmen fordi vi ikke vil betale for venterommet på Skansekaia, sier Lillebo
Ønsker rabatter fra Ålesund havn
– Vi mener at siden hurtigruta anløper hver eneste dag og er den største enkeltkunden til Ålesund havn, synes vi at vi kan få rabatter.
Vi er et rutegående skip, belaster kaia 3,5 timer i døgnet - en halv time på natta og tre timer på dagen - men betaler for 48 timer, påpeker Lillebo.
– Om sommeren kommer hurtigruta for å dra til Geiranger og tilbake uten at dere må betale mer for det, ifølge Haagensen?
– På sommeren har vi tre anløp i døgnet i Ålesund havn.
– Haagensen peker også på at om hurtigruta er seks timer forsinket, står kaiplassen like fullt til disposisjon?
– Vi betaler for 48 timer, og disponerer kaia i 24 timer, seier Stein Lillebo.