I over to år har hurtigruta lagt til på sørsida av byen, mens Skansekaia har blitt pusset opp med nye kontorbygg og terminaler.

Og da den folkekjære ruta endelig var tilbake til sin faste plass på Skansekaia klokka 12 tirsdag, så var det intet mindre enn en nyoppusset utgave som tok imot besøkende med åpne luker og lugarer.

(Se video i vinduet til høyre)

Modernisert for mange millioner

«Kong Harald» er det første av fire hurtigruteskip som nå fremstår i ny og modernisert drakt.

Mandag startet båten på sin første rundtur etter moderniseringen. I den forbindelse ønsker mannskap og rederi publikum velkommen om bord til åpent skip-arrangementer i de største havnene med lengst liggetid.

I Ålesund var det mange som benyttet anledningen til et besøk om bord. Der ligger hurtigrutene til kai i tre dagtimer på turen nordover, og det er god anledning til å se seg rundt og ta seg en kaffe eller kakebit attpå.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Jan Arild tok imot Kong Harald

– Det er veldig flott at hurtigruta er tilbake på Skansekaia. Det er her jeg er vant til å ha den. Og nå slipper jeg å sykle gjennom alle lyskryssene på veg til kaia, sier Jan Arild Hagen, hurtigruteentusiasten over alle andre.

Han sto trofast og klar til å ta imot «Kong Harald», som han pleier hver gang hurtiirutene ankommer byen.

I motsetning til de fleste andre, så hadde Jan Arild allerede med selvsyn opplevd forvandlingen om bord.

– Det er litt vanskelig å si hvordan jeg synes det er blitt, sier Jan Arild diplomatisk.

Kritikk-storm mot pinnestoler og stålamper

Både i avisoppslag og på Facebook har kritikken imidlertid stormet mot alt fra pinnestoler, stålamper, bokreoler og annet nytt. Mange mener både komforten og den gode atmosfæren om bord er ødelagt etter at «interiørarkitekter har blitt sluppet løs på egenhånd», og endt opp som en slags «IKEAs maritime satsing».

– Jeg liker det ikke. Det virker nakent og kaldt, sier Stein A. Roald, en av de andre entusiastene om bord for anledningen. Han liker best gamle «Lofoten» fra 1964.

Den var faktisk første hurtigruteskip tilbake på Skansekaia etter flyttingen fra Prestebrygga, natt til tirsdag.

– Og da var jeg førstemann om bord, sier Roald. Sammen med kona har han vært på flere rundturer med hurtigruta. Resultatet av moderniseringen har han lite til overs for, foreløpig.

Også «Polarlys», «Nordkapp» og «Nordnorge», alle skip fra 90-tallet, blir totalrenovert i løpet av året.

– Det var bedre før. Men man blir vel vant til det, sier Roald.

Nordisk stil og tørrfisk-is

Andre av de rundt 200 besøkende ålesunderne om bord, er atskillig mer positive.

– Veldig koselig, lys og fint. En typisk norsk og nordisk stil, sier Beate Strand og Tanja Ness.

De fikk også smake blant annet tørrfisk-is på sin veg gjennom en av restaurantene.

En titt innom nye lugarer med dobbelseng, et besøk i bakeriet, og omvisning i nye restauranter og kafeer var noe av det de besøkende kunne få med seg.

– 90 prosent er positive

– Dette er det andre Åpent skip-arrangementet vårt, etter starten på rundturen fra Bergen. Og begge steder har det vært enormt med folk. Over 90 prosent av tilbakemeldingene fra publikum er positive, sier Kjell Olav Pettersen, hotellsjef om bord.

Han har både forståelse og respekt for at Hurtigruta betyr mye for befolkningen langs kysten, og at det tar tid å venne seg til forandringer.

– Men pinnestolene har stått støtt tre ganger over Stadt-havet allerede, og «filleryene» er ikke så lett å snuble i som noen vil ha det til, smiler Pettersen. Mens han gladelig viser oss rundt i lyse og moderne salonger, korridorer og kafeer med i hvert fall opp til flere svært så behagelige stoler.

Flere hundre millioner kroner er brukt på oppussingen av de fire skipene, samt det nyinnkjøpte ekspedisjonsskipet MS «Spitsbergen».

Største modernisering noensinne

Ombyggingen til nye romløsninger og nytt interiør blir den største investeringen om bord på hurtigruteskipene noen sinne. Den omfatter restauranter, kafeer, lugarer, panoramasalonger og øvrige fellesarealer.

– Resultatet er friskt og moderne, og et bedre tilbud til våre passasjerer på så mange måter, mener Anne Marit Bjørnflaten, Hurtigrutens kommunikasjonsdirektør. Et kvalitetsløft også på restaurantdelen er også en del av den nye tid.

Hurtigruten tjener penger og er populær som aldri før. Nå er også vinterturene ofte utsolgt.

På denne rundturen er det 350 reisende fra Nederland, England, Tyskland og Australia med.

– Det har aldri vært mer attraktivt å reise med Hurtigruta enn det er nå, sier Bjørnflaten.

Håper å bli på Skansekaia

I Ålesund er krangelen mellom Hurtigruta og havnevesenet, om bruk av ny terminal og fortsatt bruk av kaiplassen på Skansekaia, ennå ikke helt over. Der er det fortsatt forhandlinger på gang, etter at byens ordfører tok meklerrollen.

– Vi håper å finne en løsning som alle parter kan leve med. Det er her på Skansekaia vi ønsker å være, og det er dette vi vil vise fram til våre passasjerer, sier hun.

Alternativet, på Flatholmen, er det svært få som ønsker seg.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten, nyansatt hotellsjef på MS Kong Harald, Kjell Olav Pettersen og mangeårig hurtigruteentusiast Jan Arild Hagen fra Ålesund prøver ut kjemien og nystolene om bord på MS Kong Harald. Foto: Staale Wattø
Gratis is og nordisk design falt i smak hos disse damene, som besøkte «Kong Harald» under stoppet i Ålesund tirsdag. Fra venstre Beate Strand og Tanja Ness. Foto: Staale Wattø
Stein A. Roald er veldig glad i Hurtigruta, men liker ikke forandringen som fire av skutene nå gjennomgår innvendig. Roald var førstemann om bord på favorittskuta «Lofoten», da den klappet til kai på Skansekaia natt til tirsdag. Her om bord på «Kong Harald» på dagtid tirsdag. Foto: Staale Wattø