– De kan ikke forvente at bilistene skal betale for gang- og sykkelveg fra Magerholm til Slinningsodden, er beskjeden fra Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik.

Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal og fylkesordførere Jon Aasen fikk ingen konkrete løfter i møtet med politisk rådgiver i samferdselsdepartementet, Toril Charlotte Ulleberg Reynolds.

Seinest om seks år

Manglende løfter bekymrer ikke Nesvik.– Jeg har god tro på at ny innfartsveg over Lerstad og ny Blindheimstunnel blir prioritert i de første perioden når ny Nasjonal transportplan skal vedtas. Det vil skjer helt uavhengig av bypakker eller ikke, tror Nesvik.

Det betyr i praksis at prosjektene blir starta opp i perioden fra 2018 til 2022.

– Vi er ennå ikke i gang med behandlingen av planen, men så lenge den i dag allerede ligger i dagens NTP er det naturlig at disse prosjektene flyttes fram, mener han.

Bypakke til tre milliarder

Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal var tross få konkrete løfter, fornøyd med møtet i departementet.

– Vi fikk presentert det vi ønsket og jeg oppfattet interessen fra rådgiveren som positiv, sier Aurdal.De presenterte planene for hvordan en bypakke på rundt tre milliarder kroner som inneholdt både vegutbygginger, økt satsing på gang- og sykkelveier samt et betydelig løft for kollektivtrafikken.

De legger til grunn for planene at Ålesund-region har en befolkning på oppunder 100 000 mennesker noe som gjør Ålesund-området til landets sjuende største byregion.

Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik er har ikke særlig tro på bypakkeplanene, men regner med at ny innfartsveg og Blindheimtunnel vil bli byget mellom 2018 og 2022. Foto: Berit Roald / NTB scanpix