Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal, håper å kunne stikke spaden i jorda om to-tre år.
Bypakken i Ålesund beskriver ei utbygging av vegnettet for bil, kollektivtrafikk, gående og syklende som skal gi et effektivt transportsystem for alle, heter det i begrunnelsen fra departementet.
Utbygginga skal kunne møte befolkningsveksten og blant annet bidra til å utvikle et fremtidsretta kollektivtilbud, samtidig som den tar hensyn til klimautfordringer, heter det videre.
Har etterlyst svar
Rådmann Astrid Eidsvik er fornøyd med å få svar fra Samferdselsdepartementet. I vår var politikerne i Ålesund frustrert over at framdrifta i departementet hadde stoppa opp.
– Nå må vi snart få et bypakkesvar
Det var i desember 2015 at bystyret i Ålesund vedtok bypakken som Samferdselsdepartementet nå har gitt sin støtte til. Bypakken inneholder blant annet kollektiverminal i sentrum og kollektivknutepunkt ved NTNU og sykehuset, ny gate og bru over Brosundet og utbygging av E136 Breivika – Lerstad og Lerstad – NTNU.
– Har blitt hørt
Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal, er glad for at departementet støtter det lokale bypakkevedtaket og at dette blir lagt til grunn for videre arbeid.
– Dette er svært gode nyheter. Endelig kan vi si at vi nå er kommet et betraktelig skritt videre for å finne bedre løsninger på transportsystemet i Ålesund. Avgjørelsen viser at de innspillene Ålesund og fylkeskommunen la frem for departementet i et møte i april er blitt tatt hensyn til, sier Aurdal.
Fire bomstasjoner
Bypakken er planlagt med tre bompengesnitt:
ved Lerstad og Åse vest
i sentrum
på Brusdalsvegen
Gjennomgangstrafikk på E39 ikke skal betale bompenger.
Samferdselsdepartementet legger til grunn noen prinsipp om bompenger i sin beslutning, opplyser Ålesund kommune:
Samferdselsdepartementet vil at det utvida nytteprinsippet skal ligge til grunn hvis gjennomgangstrafikk skal betale bompenger. Det må i slike tilfeller dokumenteres at denne trafikken har nytte av tiltaka som bompengene bidrar til å finansiere.
Bomstasjonene skal i hovedsak plasseres innenfor det geografiske området der de planlagte tiltakene gir nytte for bilistene. For at det skal kunne kreves inn bompenger i mindre byområder, må bypakken ha tiltak som øker fremkommeligheten og/eller trafikksikkerheten.