Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal, håper å kunne stikke spaden i jorda om to-tre år.

Bypakken i Ålesund beskriver ei utbygging av vegnettet for bil, kollektivtrafikk, gående og syklende som skal gi et effektivt transportsystem for alle, heter det i begrunnelsen fra departementet.

Utbygginga skal kunne møte befolkningsveksten og blant annet bidra til å utvikle et fremtidsretta kollektivtilbud, samtidig som den tar hensyn til klimautfordringer, heter det videre.

Har etterlyst svar

Rådmann Astrid Eidsvik er fornøyd med å få svar fra Samferdselsdepartementet. I vår var politikerne i Ålesund frustrert over at framdrifta i departementet hadde stoppa opp.

Det var i desember 2015 at bystyret i Ålesund vedtok bypakken som Samferdselsdepartementet nå har gitt sin støtte til. Bypakken inneholder blant annet kollektiverminal i sentrum og kollektivknutepunkt ved NTNU og sykehuset, ny gate og bru over Brosundet og utbygging av E136 Breivika – Lerstad og Lerstad – NTNU.

– Har blitt hørt

Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal, er glad for at departementet støtter det lokale bypakkevedtaket og at dette blir lagt til grunn for videre arbeid.

– Dette er svært gode nyheter. Endelig kan vi si at vi nå er kommet et betraktelig skritt videre for å finne bedre løsninger på transportsystemet i Ålesund. Avgjørelsen viser at de innspillene Ålesund og fylkeskommunen la frem for departementet i et møte i april er blitt tatt hensyn til, sier Aurdal.

Fire bomstasjoner

Bypakken er planlagt med tre bompengesnitt:

  • ved Lerstad og Åse vest

  • i sentrum

  • på Brusdalsvegen

Gjennomgangstrafikk på E39 ikke skal betale bompenger.

Samferdselsdepartementet legger til grunn noen prinsipp om bompenger i sin beslutning, opplyser Ålesund kommune:

  • Samferdselsdepartementet vil at det utvida nytteprinsippet skal ligge til grunn hvis gjennomgangstrafikk skal betale bompenger. Det må i slike tilfeller dokumenteres at denne trafikken har nytte av tiltaka som bompengene bidrar til å finansiere.

  • Bomstasjonene skal i hovedsak plasseres innenfor det geografiske området der de planlagte tiltakene gir nytte for bilistene. For at det skal kunne kreves inn bompenger i mindre byområder, må bypakken ha tiltak som øker fremkommeligheten og/eller trafikksikkerheten.