Skipsfører Geir Pedersen manøvrerer MS «Trænen» inn og ut av det Molja fyrlykt varsler er rød sektor, og ergo farefullt farvann, på Valderhaugfjorden. Når han gjør dette er det for at nautiker Ruben Iversen skal få nok kontrollpunkt til å sjekke at sektorgrensa fremdeles er rett, sju år etter forrige tilsyn.

– Molja har seks lyssektorer der bare en er hvit og angir at leia er uten farer. De andre fem er enten grønne eller røde og innebærer ulik grad av ureint farvann, sier Iversen.

Fra Finnmark til svenskegrensa

«Trænen» er Kystverkets eneste fartøy i bruk i denne arbeidsprosessen, som kalles skjerming.

Molja Jan Arild Danielsen og Tore Hjelmeseth venter på beskjed. Må det justeres?

– Vi opererer fra Grense-Jakobselv og heilt sør til svenskegrensa. I fjor var vi ute på rundt 320 fyrlykter eller fyrstasjoner, og bortsett fra i jula, der vi ligger stilt, går vi skift: Fire uker på og fire uker fri, forteller skipsføreren.

I tillegg til ham består mannskapet på skiftet av styrmann Tore Hjelmeseth, maskinist John-Terje Rødal, elektriker Jan Arild Danielsen, stuert Peter Tandberg og matroslærling Mia-Renate Strømmen. Nautiker Iversen jobber i Kystverkets Senter for farled, fyr og merker, og er med som nautisk rådgiver for å kvalitetssikre arbeidet.

Forebygging

Og selv om det fra tid til anna skjer at sektorgrensene må justeres, blir det ingen slik beskjed fra nautikeren om bord til de som venter på fyret denne gangen.

– Før dere kom flytta vi et skjermglass tre millimeter, men utover dette er sektorgrensene ved Molja fyrlykt slik de skal være, sier Iversen.

– Det meste av det Kystverket driver med, handler om å forebygge at det skal skje uønskede hendelser til sjøs. For å spare liv, helse, miljø og materiell. Dette er ett av mange tiltak, sier senior kommunikasjonsrådgiver Gro Kibsgaard-Petersen.

Og mens gjengen på «Trænen» sånn sett kom fra forebygging i Eiksund i helga, til forebygging på Molja fyr, mandag, går turen videre til Haugsholmen fyrstasjon, etter planen tirsdag.